Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av blue eagle boy
Länge sedan jag var aktiv på forumet men hoppas att det går bra att ställa en fråga ändå till er som är grymma på hjulinställning.
Jag har problem med däckslitage på framdäcken. De slits ut total på mindre än 1000 mil.
Slitaget är på innersidan av däcken och det är så kraftigt så att kordan i däckena ger sig, på slitbanan är det fortfarande ca 6mm kvar.
Bilen är sänkt 20mm runt om. Rullar på Rohanna RF2 med Dunlop Sports max 275/25 r20.
Har haft bilen på hjulinställning och det blev inte så stor skillnad på varken slitaget eller hur bilen beter sig på vägen.

Före justeringen hade vänster fram däck toe in på +3.30 camber på -2,54
Höger framdäck toe in på +0,60 camber på -2,69
Total toe +3,90

Efter justering
Vänster framdäck toe in på +1,70 camber -2,51
Höger framdäck toe in på +2,00 camber -2,70
Total toe +3,70
Camber går inte att ställa!

När jag vart ute kört med bilen och känner på däcken så är innersidan på höger framhjul varmare än övriga ytor på båda framhjulen.
Hur och vad skulle ni göra med hjulinställningen för att få längre livslängd på däcken?
Bilagor
_20181122_204904.JPG
_20181122_204904.JPG (359.44 KiB) Visad 893 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är en hel del Toe. Ska du bli av med att det sliter klackar (vilket jag antar mtp värdena) kommer du få räta upp cambern mot 0, eller lämpligare minska Toe till max 0,5, helst 0,2 kanske. Kombinationen toe och camber du har sliter ut däcken. Finns det inte några ombyggnadskit för att kunna ställa cambern?
av blue eagle boy
Tack för svar.
Jo det finns övre justerbara armar att montera. Problemet med dom är att då flyttas hjulet ut emot skärmen. Och det finns inte tillräckligt med plats utan hjulet tar emot.
Sliter klackar är inte huvudproblemet. Utan det är att däcken slits mer på sidan.
Men som du säger så är det ganska mycket toe in
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jösses lite bom på slitbanan där.
Har inte några svar du vill ha, det är väl i princip köp ombyggnadskit och svarva ner skivorna och fälgarna om det räcker. Men får du 1000 mil ur mackorna är det rätt fantastiskt ändå, jag hade nog accepterat det, den obehagligt dyra dimensionen till trots. Får du bulor på däcket direkt eller tar det ett tag?
av blue eagle boy
Det tar allt ett tag innan bulorna kommer.
Nä, för att komma tillrätta med det så är det bästa att höja bilen så att camber blir bra.
Men det förstör stansen på bilen.
Svarva skivor eller fälgar är inte aktuellt.
Ska ta en diskussion med hjulinställaren om att ändra på toe in till nära noll.
Lite konstigt är det väl ändå att däcken slits på insidan när framkanten på hjulen pekar inåt.
Tycker ju att det borde vara tvärtom
av blue eagle boy
Tack för tipset!
Jag har sökt på nätet efter hjulinställningsvinklar till audi RS5 och A5 utan framgång.
Vill gärna ha lite mer på fötterna när jag pratar med däckfirman.
Användarvisningsbild
av lennarte
När det är så här "helfel" kan man "fuska" med att sätt andra vinklar fel som kompensation. Eftersom dom som justerat inställningarna ""satt Toe-In till + 2,70 mm så ska denna modell (förmodar jag) ha en Toe-In på + (alltså toe-ut). Det brukar vara så på motorstarka framhjulsdrivna bilar (det var så "på den tiden" jag jobbade som bilmek) då hjulen "tvingas" inåt av andra krafter. Jag vet inte vad Toe-In ska vara på denna bil men (som skrevs tidigare) 3,70 "låter" väldigt fel. I samband med mycket minus- Camber kan det inte bli anat än slitage på insidan. Skulle vilja sätta Toe-In på minus som kompensation för den felaktiga Cambervinklen. Ju större, bredare och lägre däck desto värre att "få till det" på ett bra (för däcken hållbart) sätt.
Om jag läser protokollet rätt så har dom minskat Toe-In från + 3,70 till +2,70, eller???
Jag misstänker att 2,70 mm är ganska rätt "enligt boken" eftersom det ligger inom det mörkare gröna fältet "skalan"
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Var inte en militär :-o "Om kartan och verkligheten inte överensstämmer så går vi efter kartan" :-D :-)

Det är ju bara att skruva på TOE tills det slutar slita snett och inte bry sig om vad som står i dator/spec, du har ju sänkt bilen så dessa värden är ju ointressanta och "överensstämmer" inte med verkligheten längre. Jag fick verkstaden att justera så till jag fick absolut jämt slitage, det blev 3-4 st justeringar innan vi hittade helt rätt.. Skit i specen och gå efter verkligheten.

PS, kolla så du inte har något glapp någonstans. Superbreda däck med låg profil är väldigt känsliga för sådant.
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]