Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pokerman39
Hej på er!
Jag har en v70 T4 -16 med "digital oljesticka" i stället för traditionella stickan.
Nu när jag var inne och kikade på oljenivån så står det låg och visar inget streck på nivån skalan.
Läser man manualen så ska man vänta tills bilen själv säger till att man ska fylla på och vilken mängd.
Jag vet att det hände strax innan första servicen att det kom upp ett meddelande att fylla på 1liter motor olja, i februari är det dags för tredje servicen.
Frågan är bara kan man lita på att bilen säger till, eller ska man fylla på en halvliter och se vad som händer? eller förstör man något i beräkningen som bilen ska hålla redo på...?
Användarvisningsbild
av Derank
står det i manualen att du ska vänta till den säger till så är det nog så.
av pokerman39
Ska låta bli, man känner sig bara lite handikappad när man har varit van att kolla på oljestickan i motor rummet. Jag har en dunk redo när det är dags....
Användarvisningsbild
av apersson850
Är det här en VEA, som inte har någon mekanisk sticka alls? Min gamla 5-cylindriga D5 har också elektronisk oljenivåvisning, men stickan sitter där i alla fall.
Användarvisningsbild
av Cotag
En bil i familjen (VEA) ropade efter en halvliter, fyllde på 3 dl som jag hade i bagaget och bilen indikerade OK.
Är du lite nojig över "LÅG" så slå på en dl, kör någon dag och kolla. Upprepa tills du får OK.
Som redan nämnts i tråden, det är lätt att överfylla.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]