Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns det någon säkring till handsfacksbelysningen och i.s.f. var sitter den och vilket nummer?
Råkade kortsluta när jag skulle byta till LED-lampa. Kan inte hitta något om detta i instruktionsboken bara vilket typ av lampa det skall vara.
XC70 D4 MY16
Senast redigerad av 1 OssianF, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
Om det inte står något så finns det nog ingen säkring, lampan kanske direktmatas från CEM då. Har du monterat nya lampan? Funkar inte? Vet inte vad man skulle kunna göra men en gissning är att bilen kanske "rebootar" sig självt om man låser och låser upp så att alla styrenheter får slockna och sedan startas upp igen, CEM inkluderat
av OssianF
Verkar vara en svår fråga! Talat med tre olika personer på Volvo kundcenter. Ingen visste! Pratat med tekniker på Upplands Motor. Ingen lösning!
Finns det ingen på detta allvetande forum som kan besvara urspungsfrågan?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det jag hittar är säkring F3, 7.5A, och att den bör vara i anslutning till CEM. Så eventuellt under handskfacket.
Men då borde inte fotbelysningen fungera heller.
av OssianF
Menar Du den som det står i funktionskolumnen : "Innerbelysning; Förardörrens reglagepanel fönsterhissar; Elmanövrerade framstolar*; Fjärrmanövrerad öppnare garageport*"? Den står på sidan betitlad : "Under handskfack – Central elektronikstyrenhet (CEM)"
Användarvisningsbild
av Steffe3
Vet inte vad det står i instruktionsboken, jag hämtar det från Volvos kabelschema ;p

https://puu.sh/C4S9j/7a19eb7329.png

Följer man kabeln så verkar den gå till pinne 56, som går från säkring F3. Men samtidigt ser det ju ut att vara inne i CEM, och där lär det inte sitta några fysiska säkringar. Borde vara en som återställer sig själv i så fall.

Med reservation för att det är 15 år sen jag slutade elprogrammet och har nog glömt mer än jag lärde mig där :P
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag slutade skolan för ännu längre sedan, men jag har i alla fall fortsatt jobba i elbranschen. Enligt elschemat så har du rätt.
Det sitter visst säkringar monterade i CEM. Men den är gemensam för fler saker än handskfacksbelysningen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Precis. Dock grenar matningen upp sig i flera poler, efter säkringen. Om det är någon vajsing enbart ut på den polen som går till handskfacksbelysningen borde även golvbelysningen slockna, men inte mer än den också.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]