Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kossmossa
Hej. Jag har en Volvo s80 från -03
Hade den på ac service för ett år sedan där de bytte vätska och kollade över samt undertryck.

Ibland får jag luft i samtliga utblåset och ibland endast när jag trycker på defrost knappen.
Men oftast får jag ingen luft någonstans på utblåsen trotts att man hör att fläkten går på högvarv när man ökar fläktstyrkan.
När man ökar fläktstyrkan till max så börjar ratten vibrera också.
Jag har kollat säkringar.
Någon som har fundering på vad det kan vara?
Känns dyrt :(
Mvh
/C
av MickeM
Det har inget med själva AC att göra. AC är systemet som gör kyla i ventilationsluften.
Värme och luftreglering är två andra system.
Alla dom regleras automatiskt av CCM. (Climate Contoll Module. Panelen med knappar på)

AC kan förvisso drabbas av fel som fysiskt blockerar luften. Evaporatorn kan nämnligen frysa tät pga att den blir för kall, så luftfuktigheten orsakar is som fryser den lufttät
Men om felet nu vore att evaporatorn fryser, så tar det ändå en bra stund innan det inträffar. Runt 1timmes färd i hög luftfuktighet skulle jag gissa.
Jag får intrycket att problemet är redan från start.

Om kupefiltret vore tätt, skulle problemet vara konsekvent.
Eftersom du säger att det kan fungera i vissa luftlägen så är det spjällmotorer som antingen kommit ur sin programerade lägen eller pajat.
Det händer att luftspjäll fysiskt släpper från axeln, så trots att ställmotorn har gjort sitt fungerar det inte ändå.
Då blir det heller inga felkoder.

Men en Felkodsläsning med Volvoanpassad utrustning är en bra start. (ingen billig universell generisk OBD scanner. Det funkar inte på klimaten)

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]