Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
least skrev:Att skriva på en tejpbit, innan man lämnar in för byte är inte att tänka på? För enkelt kanske?
Oja! Enkla lösningar är aldrig bra lösningar. Överkomplicerade lösningar är alltid bäst! (obs, ironi!) =)
av Malmstroem
Förra året måste jag ha varit rätt trött när jag växlade till vinterdäck. Jag hade märtk upp sommardäcken med spritpenna på baksidan av fälgen. Tyvärr hade jag skrivit VB (Vänster Bak) på tre av dem. Min fru tyckte det var jätteroligt när jag märkte det vid däckskiftet i våras...

Däcken hade då gått ca 300 mil. Jag tror jag lyckades lista ut var däcken skulle sitta. Om jag hade fel så märkte jag ingen skillnad på dem, och nu efter dryga 1000 mil på däcken vid årets byte så märktes ingen skillnad förutom att de nu är märkta HF, VF, HB och VB. Lite lättare att hålla koll på dem då.

Så jag tror inte att TS behöver oroa sig alltför mycket. Det är inte idealt att byta rotationsriktning, men att göra det en gång relativt tidigt i livscykeln tror jag inte är något problem.
av stevvee
Alla som säger att det spelar roll vilket håll däcket har snurrat tidigare, är ni däckingenjörer eller bara forumexperter?
av least
stevvee skrev:Alla som säger att det spelar roll vilket håll däcket har snurrat tidigare, är ni däckingenjörer eller bara forumexperter?
Tror det räcker med att ha en grundläggande förståelse för hur mjuka/plastiska material slits, för att kunna ha en åsikt.
En faktor är att en bil är inte identisk i sin påverkan av alla fyra däck, särskilt inte efter att hjulupphängningar slitits efter ett antal potthål, trottoar-kanter med mera.
Detta SKULLE kunna påverka hur ett visst däck slits under dess livslängd.
av stevvee
least skrev: tis 20 nov 2018, 14:23
stevvee skrev:Alla som säger att det spelar roll vilket håll däcket har snurrat tidigare, är ni däckingenjörer eller bara forumexperter?
Tror det räcker med att ha en grundläggande förståelse för hur mjuka/plastiska material slits, för att kunna ha en åsikt.
En faktor är att en bil är inte identisk i sin påverkan av alla fyra däck, särskilt inte efter att hjulupphängningar slitits efter ett antal potthål, trottoar-kanter med mera.
Detta SKULLE kunna påverka hur ett visst däck slits under dess livslängd.

"åsikt"

Jag har då aldrig hört varken biltillverkare eller tillverkare ens nämna att det är farligt att däcket helt plötsligt åker åt fel håll när det är utsida som gäller. Dom borde ju veta bäst kan man ju tycka men å andra sidan är det fortfarande folk som hävdar att det skall vara 3 bar i däcken så fort det är 18" och lite lågprofil.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Du ska ta av dem när hjulen är monterade på bilen. :-)
av Xanthopteryx
Magnus-B skrev:Du ska ta av dem när hjulen är monterade på bilen. :-)
Hahaha. Jag hade vinterhjulen av för första gången i våras och då köpte jag biltemalapparna. Nu när hjulen skulle på så gick några sönder och dessutom slarvades tre av de bort (inte av mig!) så jag kände att, vad fanken, jag kan ju skriva ut egna! Snyggare blev det också =)

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]