Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalsjo
Tack! Jag ser fram mot att få den. Med två småbarn är det lite trångt i V50:n. Får väl göra ett besök hos säljaren och titta på den när den kommit.

Anledningen till att jag beställt så tidigt är att jag fick reda på att man inte kunde speca bilen fritt efter 9/8 utan urvalet av utrustning mm då skulle begränsas. Anledningen till att jag inte vill ha den förrän i november är att jag kör tjänstebil t o m november och inte behöver den förrän jag lämnar tillbaka tjänstebilen.

Tack för era svar. Känner mig lugnare nu. Trodde nästan att jag blivit lurad ett tag...

/Kalle
kalsjo skrev:Hej!

Beställde en V70 Classic 2,4D i v. 29 och avtalade att den skulle levereras v. 47 eftersom jag inte behöver den förrän då. På orderbekräftelsen står det prel. lev 2007-11-20.

Nu gick jag in på Volvos hemsida där man kan följa produktionen av sin nya bil, och döm om min förvåning när det stod att bilen var färdigbyggd och väntar på transport till återförsäljare. Prel lev. enligt denna sida i v. 36 (nästa vecka och 11 v. för TIDIGT).

Varför är den redan klar och vad gör återförsäljaren med den i nästan tre månader? Eller står den på ett centrallager till det är dags att skeppa ut den till ÅF enligt beställning?

Man börjar ju oroa sig lite för att ÅF skaffat sig en "gratis" demobil som kommer att ha rullat okänd sträcka och körts/slitits/repats av okänt antal okända förare när jag ska hämta min "nya" bil i november...?

Hur sannolikt är detta? Behöver jag oroa mig och ta kontakt med ÅF, eller är allt "lungt" och normalt? Kan han använda bilen för demo utan att avtala det med mig? Bilen kommer ju i så fall inte att vara "ny".

undrar...
/Kalle :???:
Menar du verkligen allvar med detta inlägg, skulle handlaren använda din bil som demobil (S)
Tror du verkligen att detta sker med bilar som kommer tidigare till handlare???
Du borde vara medveten om att du knappast är ensam om att ha beställt en Classic, och om man nu skulle använda den som demobil (att du ens kom på detta som ett tänkbart scenario) hur stor skulle risken vara att det skulle vara just din bil???
Skälet till att bilarna kommer så pass tidigt är pga av att man inte längre kan nybeställa Classic, utan endast lagerbilar finns nu till försäljning.
Man är alltså inne på sista versen utav Classic försäljningen.
Att bilen skulle stå på nån väntlista i Gent stämmer inte heller, bilarna slussas ganska omgående till Gbg för vidare transport till dom olika ÅF, detta då 99% utav kunderna normalt sett vill ha sina bilar så fort som möjligt.
Vill du sen inte hämta ut din bil pga av nuvarande tjänstebil mm så kommer inte ÅF att tvinga dig till nåt annat.
Att kundsålda bilar ställs ut som utställningsbilar stämmer inte heller, det finns gott om bilar, så man behöver inte ta kundernas bilar.
Jag vill än en gång inte tro att du egentligen menar allvar med detta inlägg, men gör du det så förstår jag ärligt talat inte hur du tänker.
Är detta en rimlig tanke???????????????????????
Användarvisningsbild
av kalsjo
Hej, Jensen!

Ja, jag menar allvar med min fråga. Av okunskap uppenbarligen, men likväl. Ber om ursäkt eftersom du verkar så upprörd.

Bakgrunden till min undran är att jag inte visste allt det jag lärt mig idag om Classicmodellen och tillverkningen av den. Jag trodde faktiskt att det fungerade på samma sätt som när jag beställde min nya V50 som dröjde ca 4 månader, men likväl tillverkades ca 2 veckor innan jag fick den. Jag TRODDE alltså att även min kommande Classic skulle tillverkas i slutet av oktober eller början av november. Därför blev jag mycket förvånad att den redan var klar och började fundera på varför säljaren hade beställt den så den levererades redan nu och vad han i så fall ska göra med den i nästan tre månader.

Jag kanske "fantiserade" eller befarade väl mycket, och ville därför höra andras åsikter/kunskaper i frågan. Jag vet faktiskt inte särkilt mycket om hur det går till hos bilhandlare, men eftersom en del andra säkert gör det kan man ju fråga. Att förutsätta att jag inte menar allvar tycker jag känns lite tråkigt. Alla kan/vet inte allt utan måste ibland ställa även "dumma" frågor. Därför startade jag denna tråd.

Nu har jag ju fått de svar som behövs och min, tydligen helt obefogade oro, är stillad. Jag har varit helt seriös hela tiden, och om det på något sätt stör dig, kan jag bara än en gång be om ursäkt för min okunskap i frågan denna tråd handlar om.

Tack ändå för att du tog dig tid att skriva ett svar på mitt inlägg!

/Kalle
Användarvisningsbild
av Jensen
Ber om ursäkt för min otrevliga ton, men jag har lite svårt att tro att man ens kunde fantisera om att ÅF först använder din bil som demobil, samt sedan backar mätaren på den lagom tills den dan du skall hämta ut den.

Lycka till med bilen (BE)
av perhall
Jensen skrev:Ber om ursäkt för min otrevliga ton, men jag har lite svårt att tro att man ens kunde fantisera om att ÅF först använder din bil som demobil, samt sedan backar mätaren på den lagom tills den dan du skall hämta ut den.

Jag håller helt med om att oron är helt obefogad.

Alla Volvo-handlare som jag känner till är mycket seriösa, och skulle aldrig får för sig något sådant. "Hallbilar" säljs alltid med den informationen - det kan t ex stå "S60 Kinetic 233900. Automat 15900. Soltak 9900. 17" 4000. Detta ex. 249900" Och då står den i hallen upplåst och helt uppenbart är det en hallbil som - till skillnad från en icke-hallbil - har körts och flyttats i hallen några gånger, har några små repor från jackor, skor och provsittningar samt får en delvis ny rekond när den levereras.

Jag väntade en månad med att hämta min förra bil, som också kom mycket snabbare än jag trodde. Jag skulle åka bort en månad och tyckte inte det var någon idé att hämta bilen för att köra i en dag.

Men det är bra att vi har forum så att man kan fråga. Jag och Jensen kanske är helt borta när det gäller något annat som du är bra på Kalsjo!

Lycka till med bilen!
Per H
av ljungström
Jensen skrev:Ber om ursäkt för min otrevliga ton, men jag har lite svårt att tro att man ens kunde fantisera om att ÅF först använder din bil som demobil, samt sedan backar mätaren på den lagom tills den dan du skall hämta ut den.

För några år sedan var det en insändare i Auto Motor & Sport som handlade om just detta. Kunden hade beställt en ny Saab 9-5 och när han hämtade ut den hade den rullat typ 10-15 mil och hade stenskott och solkiga mattor. Firman hade hävdat att de ibland lät kunder provköra kundsålda bilar om inte en bil av den modellen fanns som demo. Måste vara ett extremt undantag från en firma som uppenbarligen jobbar aktivt för att förlora sina kunder.
av Lövet
Jag tänkte också på det exemplet men det måste vara ett extremt undantag av en fullkomligt hjärndöd handlare. Om bilen är körd så är det inte ny längre = varan motsvarar inte det du har beställt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20

??? Har flera ggr provkört redan sålda nybilar som betällts och specifiserats av kund. Så det är definitivt inga fantasier. Som handlarna brukar säga "Ta det djävligt försiktigt, det är kundbil som ska hämtas i övermorgon"

Nu kan jag ju inte fatta varför någon skulle vilja provköra en gammal classic som snart inte ens tillverkas längre.
Användarvisningsbild
av Jensen
VolvoB20 skrev:

??? Har flera ggr provkört redan sålda nybilar som betällts och specifiserats av kund. Så det är definitivt inga fantasier. Som handlarna brukar säga "Ta det djävligt försiktigt, det är kundbil som ska hämtas i övermorgon"

Nu kan jag ju inte fatta varför någon skulle vilja provköra en gammal classic som snart inte ens tillverkas längre.
Jag har jäkligt svårt att tro att du flera ggr kört kundspecade bilar, till att börja med så undrar jag hur ofta du provkör bilar???
Hur stor är sen risken att du flera ggr fått kundsålda bilar???
Jag har svårt att tro att det ens hänt, men ok vi säger att det hänt dig, men kom igen, sitt inte och beskriv det som att det vore helt naturligt att handlaren tar fram en kundsåld bil varje gång demobilen inte har funnits tillgänglig.
Jag tycker heller inte att du skall skriva sånt som inte är sant, då du säkert helt i onödan skrämmer upp folk här som väntar på sina bilar.
Tror du ärligt talat inte själv att handlaren ber dig komma tillbaks en annan dag, istället för att ta en kundsåld bil och riskera något med den samt ev tappa kunden om detta skulle komma fram???

Sen undrar jag även vad du tycker det är för fel på en Classic, jag är även nyfiken på vad du själv kör, förmodligen en Nissan Sunny 92, då du verkar köra en hel del bil hos handlarna(förmodligen drömmer du om att kunna köpa en Classic) (S)
Användarvisningsbild
av Jensen
Förlåt!

Missade att du faktiskt kör en gammal 06, o inte en Sunny.
Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Stämmer bra det! Beställde allt sjä[…]