Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Allt beror väl lite på körstil som sagt var där vissa behöver byta oftare än angivna intervaller och andra kanske klarar några mil över denna gräns.Men att som en del gör när de byter olja i tid och otid med filter och allt som hör till bara för att oftast ha den parkerad i garaget är ju bortkastade pengar.Men sådant hör man ju tyvärr då och då.Sedan så är det ju överlag bättre för både motor och olja att gå lite längre sträckor på några mil med jämna intervaller än att bara dra en runda till livsmedelsaffären några hundra meter bort.
Användarvisningsbild
av SebastianJ
Min XC70 är servad enligt servicebok, har blivit 2500-2900 mil mellan oljebyten.. har inte gjort något extra och har inga problem.

Tycker det är lika överallt (vi har en Audi också med LongLife så läser lite forum där med). Vissa vill byta olja fasen var 6e månad och oljefilter varje gång de tankar känns de som, bilen håller ändå.. men man gör ju vad man vill med sina pengar, mitt tips är att köpa nå fint till frun istället vid 1500 mil... det är en bättre investering! :-D
Användarvisningsbild
av SebastianJ
mattsson81 skrev:
Kimmen90 skrev:
Yaniz skrev: tor 15 nov 2018, 12:34 Själv byter jag vid 1000-1500 mil med ett extra filterbyte vid 600-700 mil.
Enligt mig är detta bara slöseri med pengar. Gör ingen nytta
Enligt mig så är det väldigt individuellt hur oljan upplevs när den byts
3000mil å en kallstart oljan fin
1500mil 2km åt gången oljan inte så fin efter 6mån
Så många andra faktorer som också inverka så det som är rätt för en behöver inte va det för nästa.
Intressant räkneexempel... 1500 mil, 2 km åt gången på 6 månader. Någon som alltså hinner göra i snitt 41 kallstarter per dygn 6 månader i sträck 8-)
av Kimmen90
Om man nu har problem med en bil som sotar igen pga hur den brukas kanske det är bättre att köpa en bil med en mer anpassad motor. Enligt mitt tycke.
av Yaniz
Vilken bil skulle det vara enligt ditt tycke?

Det sista var ju en nyhet i alla fall, har ocks&ar[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Finns det verkligen folk som chansar på att […]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]