Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc60bob
Har idag fått tillbaka bilen. Volvo har konstaterat (sedan när vet jag inte) att kombinationen T5 motorn och automatlådan inte är optimalt synkroniserade, därav den ryckiga gången vid vissa hastigheter. Det ska åtgärdas mha mjukvara som ska utvecklas. Beräknas av Volvo vara framtaget under andra kvartalet 2019.
Man undrar ju hur länge felet har varit känt, har det mörkats och medvetet undanhållits då nya bilar fortsatt att säljas?
Och vad kan vara skäligt som kompensering till drabbade kunder?
Användarvisningsbild
av Derank
helt otroligt, men inte förvånande när det gäller Volvo, bara hoppas det kommer en lösning så fort som möjligt. Fenomenet finns ju på alla. Nån kompensation kan du tyvär inet räkna med
Användarvisningsbild
av v70r
Hei.

Min XC60 D4 automat er også ryckig både ved adaptiv cruise control og vanlig kjøring uten. Jeg merker ryckingen mest i ECO modus, men også i de andre kjøremodusene.

Jeg har kjørt både den nye V60 og XC40 med D4, og de er også ryckiga, så det må være ett generelt problem, i alle fall på D4.
Mitt verksted Har ingen løsning på problemet, og heller ikke fabriken har kommet med noe tilbakemelding til mitt verksted om at dette er noe som kommer bli fikset.

Så jeg har fått tilbud om å levere inn bilen og få pengene tilbake.... Men jeg har jo lyst til at bilen skal fungere, det er jo en flott bil.

Er det andre som merker ryckingen på sin D4? Det er ikke mye, men veldig irriterende. Og som sagt mest i ECO.

xc60bob skrev: ons 14 nov 2018, 21:55 Har idag fått tillbaka bilen. Volvo har konstaterat (sedan när vet jag inte) att kombinationen T5 motorn och automatlådan inte är optimalt synkroniserade, därav den ryckiga gången vid vissa hastigheter. Det ska åtgärdas mha mjukvara som ska utvecklas. Beräknas av Volvo vara framtaget under andra kvartalet 2019.
Man undrar ju hur länge felet har varit känt, har det mörkats och medvetet undanhållits då nya bilar fortsatt att säljas?
Och vad kan vara skäligt som kompensering till drabbade kunder?
Användarvisningsbild
av Bowe
Är det någon som fått en lösning på denna ”ryckiga gång”? Skall in med min bil imorgon till Volvo för att de skall titta bl.a. på detta irriterande problem!
av xc60bob
Jag väntar fortfarande på mjukvaran som skulle tas fram för att fixa detta. Det jag fick veta i vintras var att det beräknades vara klart första kvartalet 2019, men har inte hört nåt ännu.
Användarvisningsbild
av Bowe
Lite nyfiken på om ni andra fått en lösning på detta problem. Har nu kört ca 2,5 månader sedan 1-årskontroll inkl. uppgradering av mjukvaran (vet inte vilken version eller hur man kollar detta...) men vår XC60 T5 -19 blev som ny... ligger inte längre o pendlar mellan växlarna o man kan köra i normalläget utan problem. Volvo kan säkert finlira mjukvaran ytterligare men vi slipper nu fokusera på detta, för oss, gamla irriterande problem... :-)
av xc60bob
Fick min uppdaterad här om dagen. Har inte kört jättemycket men det lilla jag provat tycker jag verkar positivt i alla fall :-)

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]