Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jihed
Så ja nu har alla föreslagit alla Volvos stora soppaslukande bilar..

*VW Polo/Lupo?
*Toyota Jaris? (Fast då hamnar man nog förstås på fel sida 40-strecket)
Finns säkert fler små (nåja för biltypen) trevliga bilar...
Användarvisningsbild
av Nexus
Nu har vi spräckt isen :wink: Jag skulle oxå rekomendera en toyota yaris är en mycket problemfri bil. Vet det av erfarenhet som toyota meck ett antal år :wink:
Men det sket sig med att dra släp :( en cykelhållare är nog max vad du får ha på draget :wink: :wink:
av slippy
Intressanta tips!

Jag är som sagt inte helt låst på volvo bilar, som ni skrev är de oftast turstiga och en 940 tex tycker jag känns alldeles för stor för att ha som extrabil.
S40 känns nästan som maxgränsen nästan för storlek på bilen.

Yaris är intressant, men hur går det att köra sån på oplogade gator i stockholms vinter, jag blev nu sugen på 4wd eller kanske Rwd. Trotts allt sålde jag ju nöjes maskinen och jag kan ju inte ha 2st bilar med noll körglädje ?

Körglädje och låga driftkostnader går dock kanske inte ihop :idea:
Användarvisningsbild
av Henke850
Varför spelar storleken så stor roll? Några decimeter hit eller dit? :roll:
Användarvisningsbild
av mugge
Har gått i liknande tankar, men försöker också titta på totalkostnad för bilägandet. Med utgångspunkt 60k och möjlighet att stuva in barnvagn och i enstaka fall båda barnen så verkar Nissan Almera, Skoda Fabia Combi och Opel Astra kunna vara intressanta alternativ även för dej.
av slippy
Renault Clio verkar även intressant tycker jag, om man skiter i dragkrok dårå.
Men för 40k får man ju en ganska fräsh som säkert håller många år och går billigt, ca 0,6 blandad körning är ju lockande.
Den var även billig att försäkra!

barnvagn i skuffen är ju försig att glömma, kanske en smidig sulky max.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Jag hade nog valt en s70 faktiskt..bland de bästa volvo bilar som byggts tycker jag...kanske lite större än vad du vill ha..men mycket bil för pengarna..
Användarvisningsbild
av jiha
Tycker att du ska kolla vidare på "clio" spåret.
Vi har en Peugeot 307 som andrabil, riktigt bra driftkostnader faktiskt. Tjejen kör ca 2k mil/år och vi har bara servar, bytt bromsbelägg+vanliga slitdelar på 9000 mil (vi kört 3000). Drar ca: 0,6/mil service intervall på 3000mil! och vi får faktiskt in en emmaljunga duo där bak utan att ta av hjulen (vi har inte kombin), vidare fördelar --> barnfamilj är nyckelavstängning på pass-sidan.

Ps: Tror att servicekostnaderna blir lägre med en pegga (servar på mekonomen) än en "polare" på Volvo.

Lycka till!

// Jiha
av ljungström
Köp vad som helst med Toyotaemblem... Tänkt dock på att Toyotabilar med kamrem (årsmodell 2000 och äldre utan VVT-i) har en dyr 12.000 milaservice, kostar ca 7500 kr inkl rembyte på märkesverkstad. En Corolla eller Carina är en duglig andrabil med god driftsäkerhet och stabilt andrahandsvärde.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]