Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei.

Ville bare dele med dere andre min erfaring med V90 (D4 AWD 2018) iløpet av det siste året. Bilen ble tatt i bruk oktober 2017 og har til nå rullet litt over 5900mil i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Østerike og Italia.

Kort sagt: jeg kjører mye og langt. Denne uken opplevde jeg at bremsene på venstre side foran begynte å lage en skrapelyd. Kun ved bremsing. Denne lyden har blitt verre og verre. Kontaktet min lokale ÅF (Bilia) og informerte om lyden. De satte så opp time til 6000mils service. Pga ventetid har jeg ikke verkstedstime før 26/11.

Igår skrapet det så ille ved bykjøring og «lugget» ved bremsing at jeg valgte å reise inn til min ÅF for å høre om det i det hele tatt er forsvarlig å kjøre med. Resultatet er leie-/hyr-bil og V90 parkert hos Bilia. Klossene på innsiden er slitt helt ned til metallet og har derfor ødelagt bremseskivene.

Mitt spørsmål er: Er det ikke litt merkelig at Volvo ikke har noen form for slitasjevarsling på bremsene på en så kostbar bil som V90? Jeg har kjørt 4 Octavier, 1 Superb, 1 e-Golf og 1 A3 de siste 8 årene. På disse har samtlige hatt elektronisk varsling når klossene begynner å bli slitt!

Spent på svar!
Då bilens ska in på service minst en gång per år, så kommer beläggen att kontrolleras.
Och om beläggen inte bedöms hålla till nästa service, får ägaren besked om detta.

Volvo har aldrig(?) haft varningslampa för slitna belägg.

Att du kör långt skulle egentligen tala för att beläggen slits mindre än för en som primärt kör korta sträckor.
Om du är missnöjd, så måste du prata med din säljare eller kundansvarig, vem vet? De kanske tar kostnaden.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]