Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@TommyP86, nja det förekommer endel och om hur nöjda folk är med sina bilar, därav jag själv starta en tråd 2016 om vea motorerna om hur nöjd jag var med bensinarn som är en jätte fin motor. Men såklart finns det barnsjukdomar och då denna med axeln, och i grunden inget konstigt med det skulle man kunna tycka, men med stort M man blev totalt nonchalerad av verkstad, man fullständigt strunta i det, man skulle höra av sig, man följer inte upp man forskar inte i problemet från bilia verkstan, man gjorde i princip ingenting. Jag hade en bil som kostar en årslön som jag inte ville ha, jag hade köpt grisen i säcken! Efter hot om reklamation med återtagande hos säljaren, då först hände det nått. Sen kan jag tala om att så här enkelt var det att komma ett steg närmare, de spela in missljudet skickade till supporten svar samma dag Balansaxeln skulle bytas, så jävla enkelt att göra, i mina ögon är bilia verkstan bara skit.
Kan ju tillägga att när balansaxel 2 börja bli dålig, så forska jag i det via internet(meninglöst att gå via bilia) kom då i kontakt med en annan här på forumet som via sin PST hade forskat lite att det skulle komma en uppdaterad axel infon fanns att finna i deras system(tie tror jag det hette) så jag hade ju lite koll, ringer då upp min verkstad och säger att axeln börjar ge sig igen och det är meninglöst att byta till en samma verision igen, men jag ville då att han skulle forska huruvida det kommer en ny axel då jag kände till det, så jag fick det bekräftat att det kommer en ny, så han skulle då höra av sig. Månaderna gick efter 3mån åker jag personligen ner till verkstan och ifråga satte det hela, vi går och kollar i erat service system säger jag åt han, han går med på det vi sätter oss vid datorn och läser nä nä hör man han mumla, jag sitter bredvid och läser sen får jag se "Ny axel kommer i slutet av 2018" och pekar där det står!? helt otroligt.
Jag fick alltså åka ner tala om vart han ska leta och dessutom läsa upp det för han, han var chefen för anläggningen. Det är så dåligt, jag finner inte ord ibland.
Sen ska du ju ochså veta att Forum fungerar för det mesta att få hjälp med problem, sen kommer det än och annan som är en lycklig ägare som skapar en post, men håll med om att det skulle vara tråkigt om majoriteten skulle vara lyckliga ägare på ett forum eller hur!? Bilar är inga evighets maskiner de går sönder det vet både du och jag, jag tror dessutom denna tråd hjälp några på traven. :-)
Enligt VIDA (2014D) ska min bil ha ett axelpaket med nr 31430084.
Det som satt i bilen vid byte hade nr 31401201.
Det som monterades nu hade nr 31492533.
Antingen är inte rätt paket angivet i VIDA, mindre troligt kanske, eller så har det blivit bytt sen bilen blev tillverkad.
Bilagor
31492533.jpg
31492533.jpg (599.26 KiB) Visad 980 gånger
31430084.JPG
31430084.JPG (95.01 KiB) Visad 980 gånger
31401201.jpg
31401201.jpg (1.44 MiB) Visad 980 gånger
Cotag skrev: fre 09 nov 2018, 21:07 Enligt VIDA (2014D) ska min bil ha ett axelpaket med nr 31430084.
Antingen är inte rätt paket angivet i VIDA, mindre troligt kanske, eller så har det blivit bytt sen bilen blev tillverkad.
Ibland undrar man om de känt till att axlarna varit undermåliga och gjort några små justeringar med tanke på alla olika nummer, men då inte lyckats och bilarna måste ut, och man byter axlar på verkstan när folk eventuellt upptäcker vinandet :-o som sagt mitt förtroende för Volvo är inte särskilt högt längre.
Cotag skrev: fre 09 nov 2018, 21:07 Enligt VIDA (2014D) ska min bil ha ett axelpaket med nr 31430084.
Du har inte kollat service historiken om de bytt axel tidigsre på din bil ? Det kanske är din andra axel du fått monterad, precis som min som måste bytas en andra gång, med tanke på att din gått 13000mil.
TommyP86 skrev: fre 09 nov 2018, 19:36 Japp, minns den tråden.
Har kollat lite under dagen, och till min t5 finns det 4 olika artikelnummer; 31430084, 31460628, 31401814, 31492531.
Sen har dieslarna andra nummer.
Kan du se om det kommit en ny version till dieslarna nyligen och när i så fall? Skulle vara intressant och veta vad senaste heter och när det kom. Är det så att ett nytt art. nr. alltid betyder att produkten modifierats?
x74 skrev: lör 10 nov 2018, 16:49
Du har inte kollat service historiken om de bytt axel tidigsre på din bil ? Det kanske är din andra axel du fått monterad, precis som min som måste bytas en andra gång, med tanke på att din gått 13000mil.
Jag uppfattar historiken på bilen som komplett förutom att ett serviceprotokoll fattades, detta har jag i efterhand fått utskrivet av Bilia. Ingenstans framgår det att man bytat balansaxlar.
När jag frågade Bilia om EGR-ventilen var bytad/åtgärdad fick jag ett kryptiskt svar att man inte kunde svara på frågor av den karaktären av integritetsskäl mot tidigare ägare. lite lustigt svar men det är kanske så och då gäller det väl övrig historik också..
Bilen har idag rullat strax över 1000 mil i min ägo och jag tycker den är en trevlig bekantskap i övrigt.
Handlade mig en DICE och laddade ner en version av VIDA så jag kunde byta bromsbelägg i samband med byte till vinterhjul. Bilen går rackarns mycket mjukare med 16" vinterhjul med 55-profil än 18" 35-profil, men det var kanske inte någon överraskning :-)
Ok, men om du reggar dig på min Volvo nollställs tidigare service historik då?! För undra om man ser bilens totala eller bara nuvarande ägares service, jag ser ju totala men det är ju bara jag som ägt bilen.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 132

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]