Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc60bob
Har en XC60 T5 -19.
Då jag sätter på farthållaren på tex 95km/tim så går bilen lite ryckigt då den ska ”hålla farten”.
Då man tittar på varvräknaren så ligger den och pendlar mellan 1500 och 1800 varv upp och ner
hela tiden. Det är kännbart även fysiskt. Har aldrig upplevt detta med någon annan bil.
Någon som har samma erfarenhet?
Kan ju inte vara nyttigt för motorn, eller bensinförbrukningen?
Användarvisningsbild
av frasse4
Antar att du har en automat. Du har nog hittat en hastighet då den pendlar mellan 2 växlar eller I och ur med lock-up. Prova någon km/h snabbare eller långsammare.
av xc60bob
Jo det stämmer att det är automat. Tycker att det har varit samma fenomen vid olika farter. Ska prova mer systematiskt stega upp/ner till olika farter.
Men ifall det är som du anar med att den växlar upp/ner hela tiden, det kan väl inte vara nyttigt för växellådan heller isf?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Om du lägger i det manuella läget, är det samma fenomen då?
av Ice71
Precis samma på min. I den farten ligger den och pendlar mellan 7:an och 8:an hela tiden, med nån sekund emellan.
Ligger och pendlar även i nerförsbacke. Konstigt??
Testa att köra i manuellt läge en stund. Har fått för mig att den då "lär sig" att ligga kvar på rätt växel i automatik läge.
Ytterligare en (bland många) sak som inte är helt perfekt på en annars väldigt trevlig bil.
av Asp
Min gör samma sak i den farten... då lägger jag in ecoläge så slutar den.

Men det är lite irriterande...
av xc60bob
Farthållaren beter sig likadant vid 75km/tim och 100km/tim.
Tycker ju att tekniken borde vara mer förfinad vid det här laget. Jag har en inbokad tid hos volvo ang detta 13/11, så få se vad dom kommer fram till.
av Asp
Som information kan jag berätta att detta är ett känt problem och skall lösas av en framtida mjukvara. Det beskedet fick jag av min volvoverkstad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur svårt kan det vara att prova farthållarens egenskaper innan man släpper det till produktion? Det här är ju riktigt klantigt av Volvo.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]