Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör på Hakka R2 på min V90 T5. Gick från sommardäcken (19" Michelin PS4) till vinterdäck (20" Hakka R2) och blev väldigt förvånad över både komfort och ljud. Knappt någon skillnad alls trots att vinterpuckarna var en storlek större.
av dfa
Satte på Pirelli dubbfria Ice Zero 18" vinterdäck på min S90. Dom är definitivt tystare än de 19" VOL märkta Michelin PS4 sommardäcken som satt på innan skiftet.
Inga resonansproblem vad jag tycker.
elpapo skrev: fre 09 nov 2018, 11:41 Hur har ni löst det? Jag byter mina 18" Pirelli Ice Zero dubb inom kort, klarar tyvärr inte av oljudet. Vad ska jag byta till, fått höra och läst här att Nokian R8 är lika bullriga de?

Lutar åt dubbfritt istället, vågar inte chansa på dubb igen. Pirelli FR dubbfria är på pappret tysta 68db, hur är komforten med dem? Rullar de mjukt? Conti Viking 7 verkar bra, bullrar 72db.

Upplevd jobbigt resonansljud även i dubbfritt eller bara dubb?

Erfarenheter? Råd?
Exakt samma sits . vill ha dubb men är orolig att det kommer fortsätta med ett annat märke. Tror ni att det är ju Pirelli som är boven?
Dubbfria Conti Viking 7 åker på under nästa vecka. Jag läste någonstans i ett test att Pirelli FR dubbfria var tysta men med sportiga egenskaper(?). Det låter som stötigt i mina öron(?) så jag valde till sist Conti däcken. Jag återkopplar när jag testat dem. Trevlig Helg! :)
av AndS
elpapo skrev: fre 09 nov 2018, 20:43 Dubbfria Conti Viking 7 åker på under nästa vecka. Jag läste någonstans i ett test att Pirelli FR dubbfria var tysta men med sportiga egenskaper(?).
Har åkt på 6an en vinter med CCn och med 18" tycker det fungerar bra, men vad som vi uppfattar som bullrigt/tyst är ju väldigt individuellt. Och däcken påverkas också väldigt olika beroende av underlag.
AndS skrev: lör 10 nov 2018, 08:31
elpapo skrev: fre 09 nov 2018, 20:43 Dubbfria Conti Viking 7 åker på under nästa vecka. Jag läste någonstans i ett test att Pirelli FR dubbfria var tysta men med sportiga egenskaper(?).
Har åkt på 6an en vinter med CCn och med 18" tycker det fungerar bra, men vad som vi uppfattar som bullrigt/tyst är ju väldigt individuellt. Och däcken påverkas också väldigt olika beroende av underlag.
Dubbfritt?
Du har aldrig upplevt att grepp saknas ? På isigs vägar osv
av AndS
Beror ju helt på var du kör. Bor man i södra Sverige och där vägarna till största delen är rena från snö/is så är risken stor att man förstört den avgörande påverkan av dubb när de behövs som bäst. Sedan får man ha koll på vägbanorna och inte nyttja t.ex. AWDn för att öka hastigheten i dåligt väglag, utan utgå från bromssträcka.
Väggreppet med våra bilar tycker jag inte är det som skiljer, kör också AWD, utan möjligtvis bromssträckan i "riktig" svarthalka där tar dubben säkerligen en del pluspoäng.
Mycket är individuellt hur det fungerar men diskussionen om dubb eller dubbfritt blir så svart/vit, ska man svara på din fråga måste du beskriva förutsättningar och även då blir det lite gissning.
Men jag har kört mestadels med dubbfria Conti de senaste 15 åren (en omgång Michelin dubbfritt) och före det rullade jag på Gislaved dubbat.
Så jag har valt dubbfria Conti utifrån att 99% av körningen fungerar de alldeles utmärkt (blir bara ca 1000mil/år på vinterdäck), resterande 1% så får jag anpassa körning/hastighet.
Såg ett rätt seriöst däcktest (minns inte var nu) men där var bästa däcket ett friktionsdäck, tätt följt av ett dubbdäck. Det som tydligt också visades där var hur stor skillnad det är - hur dubbdäck kan vara urusla jämfört med friktionsdäck och självklart tvärt om. Så viktigaste i valet dubb/friktion är egentligen inte att välja mellan dubb/friktion utan att välja rätt märke och modell på däck.
Har kört dubb senaste 10 åren.
Åker e4 mellan uppsala - stockholm dagligen.

Just ishalka som kan vara lurig på sträckan. Så där känns dubben bättre
Men när jag hör oljudet med dubbdäcken och resonansen är jag kluven. Om jag ska köra dubbfritt för att undvika liknande ljud.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]