Stämmer jag tänkte nog på fel viloläge.
Jag hade ju problem med värmaren själv för nån vecka sen. Den startade inte pga låg batterispänning. Körde hela vintern utan problem, har dock bara 10-12 min till jobbet.
Fick även felmeddelande på bilens 12 volt system "service erfodras" det var känt enligt min mekaniker och skulle ha ändrats i mjukvaran.
Laddade iaf batteriet och det har fungerat sen dess, var på Volvo och kollade laddningen och den låg på 15V. Gjorde första servicen idag och batterikontroll men det såg bra ut. Jag får nog ladda den på helgen då jag nog kör för lite med den.
Xanthopteryx skrev:olofgeo skrev:Lämnar alltid bilen olåst i garaget borde man låsa den för att gå i viloläge? Kan man se att bilen gått i viloläge, reser i bland bort 1-2 månader måste jag ha bilen på laddning hela tiden?
Du bör alltid låsa bilen eftersom att den inte stänger av systemen fullt annars = drar ur batteriet snabbare.
Tror att det viloläge Nystrom7 syftar på är det som inträffar efter knappa veckan, då bilen går in i ett standbyläge som minskar VoC-kommunikationen till en gång i timmen. Efter ytterligare tid (två veckor?) går den ner i nästa läge som stänger av VoC helt (så man kan inte skicka värmare, navigering e.t.c.).
Är batteriet friskt och hyfsat fullt så klarar bilen säkert 1-2 månader även om jag ju skulle slå på en Ctek-laddare de gångerna. Aldrig fel.
Skickat från min Pixel via Tapatalk