Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill bara tipsa alla om den här tråden viewtopic.php?f=70&t=144146 där det pågår en intressant diskussion om VEA-motorer med undermåliga balansaxelmoduler. Det gäller D4/5 och T4/5 som jag förstår det. Ett fel som gör att flera (bl.a. jag) nu får dessa utbytta. Ett tips bara om du tycker att din motor tjuter/viner märkligt och kanske har en bil där motorgarantin går ut inom kort.
Senast redigerad av 1 HPinter, redigerad totalt 0 gånger.
HPinter skrev:Exakt så.. Dom fyrcylindriga motorerna är sk. VEA-motorer. Men just det här problemet finns endast på dom lite större motorerna som har balansaxlar.
Du verkar kunna en del om det, finns det nån årsmodell där det blev bra ?
Har en s90 T4 tillverkad sent -17 ,, blir lite nojjig nu :)
KenZoo skrev: fre 09 nov 2018, 14:02
HPinter skrev:Exakt så.. Dom fyrcylindriga motorerna är sk. VEA-motorer. Men just det här problemet finns endast på dom lite större motorerna som har balansaxlar.
Jag är verkligen ingen expert. Men fått läsa in mig på ämnet och ta hjälp här i forumet då min Bilia-verkstad inte hittade/ville inte hitta felet. Dom sa att det var en "egenskap". Det är vanligast på bensinare och enligt verkstaden ska det nu ha kommit en nu version på axel som inte riskerar att börja låta. Men det har jag inte fått bekräftat från annan källa. Men hör du ngt. missljud då från motorn? Sen kan det ju finnas många andra saker med som kan låta skumt.. Men detta är ett rätt stort fel vad jag förstått på denna korta tid jag forskat i ämnet. Hört flera VEA-motorer som åkt förbi med detta fel..
HPinter skrev:
Bilia-verkstad inte hittade/ville inte hitta felet. Dom sa att det var en "egenskap".
Blir så trött på sånna verkstäder... egenskap my ass
HPinter skrev: fre 09 nov 2018, 14:10
Jag är verkligen ingen expert. Men fått läsa in mig på ämnet och ta hjälp här i forumet då min Bilia-verkstad inte hittade/ville inte hitta felet. Dom sa att det var en "egenskap". Det är vanligast på bensinare och enligt verkstaden ska det nu ha kommit en ny version på axel som inte riskerar att börja låta. Men det har jag inte fått bekräftat från annan källa. Men hör du ngt. missljud då från motorn? Sen kan det ju finnas många andra saker med som kan låta skumt.. Men detta är ett rätt stort fel vad jag förstått på denna korta tid jag forskat i ämnet. Hört flera VEA-motorer som åkt förbi med detta fel..
D4 VEA dricker olja

När bmw e90 lanserades var det också me[…]

Så, nu är den bytt. Pust. Många s[…]

IMG_1085.jpeg Nya fälgar på gång[…]

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]