Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvogubben
Hej alla!
Har precis köpt en ledramp till min Volvo XC70 -01. Hade tyckt det varit kul att själv lyckas koppla in den istället för att behöva fråga verkstan.
Men jag är inte så hemma på elbiten, så jag tänkte höra här om någon kunde ge en förståelig instruktion till mig.
Vad behöver jag, hur kopplar jag?

Rampen är på 126W, och det finns bara en sladd på kanske 40 cm som ser ut som på bilden. Hur skarvar man till exempel den bäst?
Hoppas någon kan/vill hjälpa en nybörjare av rang!
C63202F5-784C-46EE-9614-336757CEC7E5.jpeg
C63202F5-784C-46EE-9614-336757CEC7E5.jpeg (973.22 KiB) Visad 2896 gånger
av Xynter
Rent spontant så skulle jag säga att du behöver vettiga kontaktdon, kabel och ett relä.

Skulle jag installera den så skulle min inköpslista se ut ungefär så här:
AMP Superseal 2-polig hane & hona
1,5²mm Tvillingkabel
Relä samt relähållare
Säkringshållare, du kan hitta relän med integrerad säkringshållare
"Volvo extraljus-kontakt", det finns art nummer för dessa här i forumet
Extraljusomkopplare, dvs. knappen som passar i mittkonsollen. Bör gå att hitta på skroten om den inte går att få tag i hos Volvo.
Ev. kabelstrumpa och krympslang

Så här skulle jag koppla in det hela: (I mitt utgångsläge så är det ett relä med integrerad säkringhållare)

Jag skulle montera reläet på ett bra ställe under huven, förslagsvis i närheten av extraljuskontakten så att de kablarna inte behöver skarvas. Sedan skala och crimpa kabelskor, flatstifthylsor, på dessa och ansluta till reläets 85 och 86 anslutningar, polaritet på dessa ha ingen större betydelse i detta sammanhang. Därefter skulle jag dra en kabel från plusterminalen vid säkringslådan till reläets 30-anslutning. Ringkabelsko vid terminalen och flatstifthylsa vid reläet.
Sedan skulle jag börja i fronten med att skala och crimpa kabelskorna för kontaktstycket, förslagsvis honan i bilen och hanen på rampen. Därefter börja kontrollera vilken väg kabeln ska förläggas och måtta längden på den, med god marginal. Det är lättare att kapa än att skarva. Beroende på hur kabeldragningen ser ut, ev. trä på kabelstrumpa och säkra mot kontaktdonet med krympslang. Sedan är det bara att skala och crimpa kabelskorna på den kabeln, en flatstifthylsa för + på anslutning 87 på reläet och en ringkabelsko för - som fästs på en bra jordpunkt.

Det som är viktigt är att hålla reda på polariteten på kabeln till rampen, där måste + gå till + och - till -.
av Xynter
Jag var inne på att använda Volvos befintliga kontakt för styrning av extraljuset. Då behöver du bara få tag i extraljusknappen som ska sitta i mittkonsolen och "kontaktsatsen". Då slipper du hålla på och tjuva signal från helljuset.
av Volvogubben
Tack för hjälpen!
Finns det något speciellt jag ska vara extra försiktig med? Jag som inte är så van vid elkopplande är alltid så nervös för att man ska råka göra fel och orsaka kabelbrand eller liknande, även om din förklaring här känns trygg! 👍🏼
av Xynter
Känner du dig det minsta osäker på inkopplingen så anser jag att du lämnar in bilen till verkstad eller låter någon som har kunskapen göra installationen.
Men om du vill göra det själv så är nog säkraste sättet att plocka bort batteriet under installationsfasen och om det är några oklarheter så ber du någon kika på installationen innan du kopplar in matningen till reläet.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]