Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebastianJ
Fördelen med fast dragkrok är vid fickparkering, både om någon råkar köra in i dig samt om det är trångt när man ska in eller ut själv så kan man knuffas lite lätt vid behov :devil:

Sen beror det lite på bil, på en XC70 eller liknande kan dragkroken göra sig bra utseendemässigt, men typ en R-design eller något hade ju inte funkat...
av dannesk
apersson850 skrev:Jag har länge haft delbart/infällbart drag. Ser ingen poäng i att ha den stickande ut där bak när den inte används.
Men ska man ha släp efter i princip varje drag, eller om man drar tyngre släp (vad jag vet finns inga delbara för mer än 2500 kg), då kan man förstås lika gärna ha ett fast. Det är billigare också.

Jag tar dock bort mitt när det inte används.
Jag har samma åsikt och tar också bort mitt när det inte används och smörjer det lite snabbt nån gång per år. Haft både delbart och fast på mina bilar i 25år (mest delbart) och aldrig haft problem så jag förstår inte hur andra misssköter/misshandlar sina delbara drag. Däremot så har de fasta ibland rostat och börjat se fula ut.
av berrabus
dannesk skrev:Jag har samma åsikt och tar också bort mitt när det inte används och smörjer det lite snabbt nån gång per år. Haft både delbart och fast på mina bilar i 25år (mest delbart) och aldrig haft problem så jag förstår inte hur andra misssköter/misshandlar sina delbara drag. Däremot så har de fasta ibland rostat och börjat se fula ut.
Samma här. Tar alltid bort draget när släpet kopplats bort och aldrig haft problem under de 10 år jag haft delbart.
Användarvisningsbild
av Micce1980
SebastianJ skrev:Fördelen med fast dragkrok är vid fickparkering, både om någon råkar köra in i dig samt om det är trångt när man ska in eller ut själv så kan man knuffas lite lätt vid behov :devil:

Sen beror det lite på bil, på en XC70 eller liknande kan dragkroken göra sig bra utseendemässigt, men typ en R-design eller något hade ju inte funkat...
Nackdelen menar du vid fickparkering. Har själv sett det två gånger, eller en gång var det vittnen men de hade backat in i min nummerskylt och sedan kört iväg, de har båda fått komma tillbaka och lämna över en slant.

Håller dock med om att det faktiskt ser rätt bra ut på en XC70 ;-)
mikebike skrev:Jag får byta främre registreringsskylten en gång per år eftersom vissa använder dragkroken som backvarnare! :mad:
Ja folk har ingen respekt alls, vad då det är ju bara en bil. Ja som jag betalt och inte har något lån på, allt de förstör får jag betala på något vis. Men de flesta tror jag vet att de gjort fel, de försöker bara nedvärdera ens värderingar för att de gjort fel.

Men om folk ber om ursäkt är jag allt som oftast beredd att ta den och sedan är allt bra.
av oldtimersmc
Har problem med att låset inte "går i " utan man måste banka och härja med den innan den klickar i.
Skulle vara roligt att veta hur man plockar isär själva kulan då jag misstänker att det är ngt skit där som ställer till det.
Kroken sitter på en sen my15 så den är inte direkt lastgammal.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag brukar vrida ratten, sätta i kroken nästan och så smälla ner den med handen. Då smackar låsningen i hela vägen, så kroken sitter som den ska.
Fast just nu går det inte att få av den, men det är av andra skäl...
av oldtimersmc
Skulle ändå vilja veta hur man skruvar isär "klulan" sitter bla en bricka med en insexskruv men sendå?
av oldtimersmc
Ingen länk?

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]