Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Det där är att ta betalt för jobbet 2ggr i min värld?

Ser nu att du fått arbetskostnaden för enbart blockpackning, vs att byta även toppen. Tillkommer väl nån timme vid byte topp.
halvgute57 skrev: tor 08 nov 2018, 09:59 Är det gamla 5:an så kom volvo ut med en ECM-mjukvara där cylindertrycket sänktes,hade ett antal topphaverier(packningar)som hade börjat läcka,var väl en kampanj..
Bilen verkar vara servad hos aukt.vst?
Av intresse, vet du vilka år som detta gäller för gamla motorn?
av laj76
De priser jag fick var 35.000 för att riva och sätta ihop, skulle ta ca 6timmar att riva. Ca 10.000kr för reservdelar om toppen är hel. Måste toppen bytas så tillkommer ca 20.000kr.
halvgute57 skrev: tor 08 nov 2018, 09:59 Är det gamla 5:an så kom volvo ut med en ECM-mjukvara där cylindertrycket sänktes,hade ett antal topphaverier(packningar)som hade börjat läcka,var väl en kampanj..
Bilen verkar vara servad hos aukt.vst?
Lägre cylindertryck = Sänkt effekt och sänkt vridmoment.

Det var väl tidiga D5or i V70II och XC70II med flytande packning som hade det problemet, och det var när motorn var kall det hände om man gasade för tidigt. Väntade man tills motorn var varm och packningen expanderat så var det inga problem att gasa fullt.
Användarvisningsbild
av laser2
Min bil började också helt plötsligt varna för låg kylvätskenivå. Fyllde då på och den varnade efter några mil igen. Var inne hos Bilia som inte hittade nåt vid en snabbtitt. Bokade tid för noggrannare undersökning och de sa att det bara var att fylla på igen under tiden och köra vidare. Först vid undersökning 3 rev dom ner motorn och konstaterade att blocket var sprucket mellan 2 och 3 cylindern.
Detta var precis innan nybilsgarantin gick ut så det blev motorbyte på garantin. Bilen hade då gått ca 6000 mil.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]