- ons 31 okt 2018, 11:59
Självklart muppar en bil ihop om den står utomhus i några år. Det fattar ju en femåring.
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Lucif3r skrev:Det beror ju helt på hur bilen står. Ställer man bara bilen rakt upp och ner oskyddat så JA, den kommer ta skada. Det första är bromsarna som kommer rosta ihop tämligen omgående, ett par månader eller så.Ja, nu räknar jag kallt med att entusiastfirdon förvaras i ett torrt garage.
Fjädring och leder som inte rör på sig regelbundet kan slitas ut i förtid när dom väl börjar röra på sig igen. Fukt och kondens letar sig in i motorn och sabbar oljan, kylsystemet börjar korridera, packningar och vakuumslangar börjar torka(vilket dom iofs gör även med bilen rullandes).
Förvarar man bilen skyddat och välvårdat är slitaget minimalt och garanterat mindre än om bilen hade rullat 2000mil om året.
Småkörningar, t ex åka 1km för att handla lite och sen tillbaka, är det som sliter absolut mest på bilen. 10mils sträckörning en gång i veckan och övriga dagar stillastående sliter knappast onormalt mycket på bilen.
Så det är väl varken myt eller ren sanning, utan snarare ett starkt "det beror på".
Självklart muppar en bil ihop om den står utomhus i några år. Det fattar ju en femåring.
Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS