Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Helt ny i detta forum.

Har nyss köpt en begagnad Volvo S60 (ver 1) 2009, och såg idag först att passagerarairbag (Pacos) inte är aktiverad trots att nyckeln står på on. Går inte göra så mkt mer än att vrida on/off. Får ingen felkod i instrumenten gällande airbag, utan den kontrollampan släcks så som den bör göra (efter ett par sekunder vid tändning på).

Nån som har nån idé på vad man kan göra själv, eller är det bara att lämna in bilen till verkstad? Har köpt bilen på bilfirma (tyvärr ganska långt bort) men förmodar att 6 månaders trafiksäkerhetsgarantin gäller (om nu bilfirman vill stå för det vilket jag tvekar på då ingen fellampa lyser).
Verkar knepigt det här. Fick tillbaka texten vid backspegeln att passagerarairbag är off igen och en andra gång jag skulle starta bilen så var lampan med text släckt igen. Nyckellåset vid instrumentpanelsidan är så klart på on. Airbaglampan vid själva instrumenthuset släcks som brukligt efter självkontrollen (tändning på). Nån som har nåt tips utan att det kostar skjortan?
Menar du glapp i kontakten för on/off?
Är ju en lucka där. Får kanske pilla upp den och kolla. Ska koppla ut batteriet först bara. Har ingen felkodsläsare just nu, men har svårt att tro den kan läsa av om det är glapp fysiskt i en kontakt. Återkommer när jag kollat on/off och glapp.
Går inget bra alls det här.

Testade med att koppla ur minuspolen på batteriet och lät det vara i 7 min och sen kopplade jag ur kontakten för passagerarairbagen och sen satte jag i nyckeln och i med läge 2 på tändningen och sen kopplade jag in batteriet. Då började kontrollampan för airbag i instrumenthuset att lysa konstant. Hade stängt av både fläkt och radio före jag kopplade ur batteriet. Kopplade sen ur minus på batteriet och lät bilen stå minst en timme innan jag satte i nyckeln i tändningsläge 2 och sen kopplade på batteriet. Samma fel, dvs airbaglampan lyser konstant. Har läge på on för passagerairbagen. Har ej testat ovan med läge off då jag inte hunnit. Vet inte om det är så enkelt som att vredet för on/off är ur funktion på on, så bara off funkar.

Va till Biltema igår men deras felkodsläsare för Volvo funkar inte med alla funktioner som står på bilar årsmodell 2008 trots att det står så i katalogen (men i deras dator så står det att vissa funktioner funkar bara till 2007). Osäkert om det är tillverkningsår eller årsmodell som gäller då Biltema inte visste vilket. Jag tror ju det är tillverkningsår som gäller, men då Biltema inte lämnar öppet köp på felkodsläsare så bidde det inget köp. De ville inte ens lämna öppet köp på 10 min så jag kunde gå ut till bilen och testa.

Det jag kan göra är att bryta minuspolen och sätta on/off till off och sen koppla in batteriet efter ett tag och se om jag fortfarande får airbagfel. I idisplayen står det att service måste göras omgående på airbag.
Bilagor
IMG_20181109_160045.jpg
IMG_20181109_160045.jpg (118.73 KiB) Visad 522 gånger
Ärligt talat om man inte har kunskap om hur Airbag system fungerar så bör man överlåta arbetet till någon som vet vad dom håller på med.
Det ät trots alt inga leksaker.

Uppsök närmsta verkstad som har kunskap om Volvo och tillhörande säkerhetsystem snarast .

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]