Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Har en V70 2008 med motor B5254T6 som jag servar själv enligt Volvos serviceschema. Enligt serviceschemat finns ingen tidpunkt/ miltal för byte av kylarvätska. Skall kylarvätskan inte bytas på V70 av 3:e generation? På alla mina tidigare Volvomodeller fr 144, 240, 940 till 850 fanns det bytesintervaller för kylarvätska (som för övriga vätskor). Hur förhåller det sig med byte av kylarvätskan i V70II?
av Rådlös
Ungefär så som SBergdahl säger har jag fått i ett besked av Volvocars. (Jag har det någonstans här i datorns minne, men hittar det inte just nu).

Jag har också varit inne på detta med att byta vart annat år och funderade mycket på det. Så jag ställde en fråga till Volvocars härom året och påpekade att det står inte ett ord om byte i serviceschemorna. Man byter alltså bara om vätskan är grumlig och förorenad eller om den inte håller en låg antifryspunkt.
Detta gäller förmodligen dom flesta bilfabrikat i dag? På detta viset har ju bilindustrin tagit död på allt detta med "Super Extra Värsting Five Star Longlife Glykol". Vanlig glykol är numera också LongLife-glykol.

Ett tillägg: Här har jag hittat svaret från Volvocars.

"Tack för ditt mail.

Volvo har inga rekommendationer gällande byte av kylarglykol. Vid service tittar man på köldbeständighet.
Om glykolen ändrat färg kan man rekommenderas byte av vätskan.

I bifogat serviceprokoll kan du se när dessa rekommenderas.

Vad gäller kvalitet på all glykol som finns på marknaden kan vi inte svara på detta då olika tillverkare kan ha olika rekommendationer.
Vi kan alltså bara svara för den glykol som Volvo tillhandahåller. Bifogar produktbladet på denna.

Med vänlig hälsning"

Och så ett namn och telefonnummer som vi inte skriver ut här eftersom det är en befintlig person. Jag kan naturligtvis skicka ett PM om någon skulle vara så ingående intresserad. Serviceschemat var ett sådant i fyrfärgstryck som brukar förekomma här på forumet och produktdatabladen för Volvos glykol visar att det är vanlig etylenglykol. Den vanligaste och allmänt mest förekommande glykolsorten.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]