Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har precis införskaffat en XC70 från 2007 och har noterat ett sporadiskt klonkljud från framvagnen, låter som det kommer från förarsidans hjul. Klonket uppstår inte specifikt i gupp eller liknande, utan snarare när man bara kör på rak väg, kanske släpper gasen lite eller bromsar in vagt, då kommer ett dovt klonk i tid och otid.

Med tanke på hur det ter sig och att det inte uppstår i gupp utan mer enligt ovan så tänker jag att det inte har med fjäderben/busningar att göra. Någon som vet? Spindelled, länkarmar?
BIlen är besiktigad för 1n månad sedan, inget som de anmärkte på då.

Tack på förhand för svar!
Inre drivknut på drivaxeln som gör lite bus?

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

tbergfitness skrev: ons 07 nov 2018, 14:02 Hej!
Jag har precis införskaffat en XC70 från 2007 och har noterat ett sporadiskt klonkljud från framvagnen, låter som det kommer från förarsidans hjul. Klonket uppstår inte specifikt i gupp eller liknande, utan snarare när man bara kör på rak väg, kanske släpper gasen lite eller bromsar in vagt, då kommer ett dovt klonk i tid och otid.

Med tanke på hur det ter sig och att det inte uppstår i gupp utan mer enligt ovan så tänker jag att det inte har med fjäderben/busningar att göra. Någon som vet? Spindelled, länkarmar?
BIlen är besiktigad för 1n månad sedan, inget som de anmärkte på då.

Tack på förhand för svar!
Kämpade också med liknande klonk ljud på min volvo V70, kom inte specifikt vid gupp utan mellan växlanden mm. För mig var det motorfästen som var så slitna så motor rörde på sig för mycket. Behövde byta övre samt undre motorfästet och även den högra undre motorfästet, efter det var det tyst :)
Drar bakhjulen?
Så det inte är hylsan som gett sig.
Det kan också klonka, fast då mer från passagerarsidan.

Dåligt stödlager på kardanen kan klonka, fast mest i tvära svängar.

Styrlagret kan gå tungt och skapa "spjoing" ibland.
Inte bara vid svängar, men oftast i samband med.

Övre fjädersäte brukar ge dov "klock", men då i gupp.

Kullederna ger mera "klack"ljud och också dom i gupp. Speciellt med endast ena hjulet i gupp.

Länkarmsbussning låter sällan.
Brukar då dra åt ena sidan vid acceleration eller motorbroms.
Samt slita ETT däck snett.
Omöjligt med dov "klonk" är det inte, men så dåliga bussningar hade besiktningen sett.

Drivknutens splines kan ge ett "Klick" när momentet byter håll, men det hörs i regel inte under färd.
Mer på parkering när man backar osv. Man fettar isf in splinsen, så blir det tyst. Lim är ajabaja!

Lös centrumskruv för drivknuten ger samma ljud som ovan, fast upphöjt till 10.

Dåliga motorfästen kan klonka dovt när man går från motorbroms till gas, och vice verca.
Då är också kopplingens dragläge besvärligt, eftersom hela motorn rör sig.
Kolla främst momentstagen, dvs främre nedre och övre bakre.
Även nedre högra innanför innerskärmen vid vevaxel remskivan.
Hej MickeM!

Tack för ett väldigt utförligt bra svar.

-Bakhjulen drar iallafall, vilken "hylsa" är det som kan ge med sig?
Är relativt ny på dessa bilar.

Av de alternativ du beskriver så låter det som om kullederna eller motorfästen är ett troligt alternativ, då klonket oftast uppstår då ena hjulet hamnar i gupp eller bara liten ojämnhet på vägen (dock upplever jag inga ryckigheter eller kopplingsproblem vilket talar för kullederna) Centrumskruvarna ska kollas med.

Klonken kommer från båda sidor har jag märkt, mest på förarsidan, ibland på passgerarsidan. De kommer som sagt väldigt sporadiskt. Kan likväl vara närman kör på helt rak väg som det blir lite ojämt på vägen, inga höga smällar, låter mer som om du släpper en mutter lite lätt mot en plåt, kluck, kluck.
Vart sitter dessa kulleder du pratar om?

Mvh
"Hylsan" är en inbyggd medveten svag punkt i vinkelväxeln, där kraften till kardanen till bakaxeln tas ut.
Dom ger sig alltid, för eller senare, och tar oftast med sig splinsen.på axeln I raset.
Då blir den FWD,och missljud kommer ofta också, men inte alltid.
Händer ofta runt 20,000mil verkar det som. Vissa tom innan.
Men renoverar då i regel hela vinkelväxeln, och får den förstärkt.
Det finns firmor som specialicerat sig på det, och då ska dom nog hålla bilen ut sen.

Komihåg att en 2007 AWD har Haldex som skall servas med oljebyten, mm.
Det slarvar många hemservare med.
MickeM skrev: fre 09 nov 2018, 21:09 "Hylsan" är en inbyggd medveten svag punkt i vinkelväxeln, där kraften till kardanen till bakaxeln tas ut.
Dom ger sig alltid, för eller senare, och tar oftast med sig splinsen.på axeln I raset.
Då blir den FWD,och missljud kommer ofta också, men inte alltid.
Händer ofta runt 20,000mil verkar det som. Vissa tom innan.
Men renoverar då i regel hela vinkelväxeln, och får den förstärkt.
Det finns firmor som specialicerat sig på det, och då ska dom nog hålla bilen ut sen.

Komihåg att en 2007 AWD har Haldex som skall servas med oljebyten, mm.
Det slarvar många hemservare med.

Du verkar vara väldigt kunnig om detta MickeM, tack för alla svar.
Kan mer utförligt beskriva ljudet nu när jag kört lite fler mil (köpte bilen nyligen):

Det är väldigt sporadiskt och kommer 9gånger av 10 från förarsidan, att det kommer från passagerarsidan kan vara jag som fått för mig bara, att det är vänster sida är tvärsäkert låter som om det är i närheten av hjulet.
Det verkar som om ljudet uppstår ofta då ena hjulet åker i ojämhet och det andra går rakt. Då pratar vi små ojämnheter, vanlig asfalterad väg i innerstan.
-Frekvesen på på ljudet är jättelustigt, ibland kan det klucka 10ggr på 10 sekunder för att sedan vara tyst i 5 minuter körandes på rakt väg.
-Det kluckar inte mer i gupp eller vid gaspådrag/broms utan snarare kan det uppstå ett kluck/klonk då likväl som det inte gör det, men det känns mer som om det hänger samman med vägunderlaget än gas/broms/växlingar.
Inget som hörs mer i svängar. Det är oftast på rak väg och underlaget är vanlig asfalterad väg i halvdant skick som sagt.

Det som förbryllar mig är att det ibland kommer så frekvent och ibland hörs det inget alls.
Inget metalliskt, slipande, skärande, skrapande ljud utan mer kluck kluck, i snabb takt eller ngn gång då och då.

Förstår att detta måste vara skitsvårt att säga ngt om =) Det enda jag vet är att krängningshammarstagen är slut och kommer bytas på fre, har dock svårt att tro att de skulle kunna klucka i den tackt ljudet gör ibland.
Bilen är besiktigad sedan 1 månad tillbaka, nerslag på spidelled vänster som är bytt och godkänd genom besiktning.

Vad tror ni?

Tack på förhand.
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]