Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin9876543210
Hej, har en v70 II med repiga huvudstrålkastarglas. Går det byta ut bara glaset som det går på vissa andra bilar? Eller sitter det ihop allting?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det går att byta ut med en del arbete, värma och karva bort limmet det sitter fast med. Alternativt lämna in och få dom polerade hos närmsta kända bilvårdsfirma.
av xAx
Det går att köpa polermedel för just detta ändamål. Har aldrig använt dem själv, men de skall funka bra på nedmattade strålkastarglas. Kanske är värt att prova. Kostar inte så mycket.
Användarvisningsbild
av SebastianJ
martin9876543210 skrev:Hej, har en v70 II med repiga huvudstrålkastarglas. Går det byta ut bara glaset som det går på vissa andra bilar? Eller sitter det ihop allting?
Ta kontakt med någon professionell rekond, för säkert under 1000 kronor beroende på vart du bor kan de våtslipa, polera och skydda strålkastarna så de blir som nya! Men hör av dig till någon seriös är mitt tips så du inte hamnar på "snabbmat & biltvätt för 99 kr".
av hixen1987
Har polerat ett par glas med bra resultat. Våtslipa med 800,1200,2000 papper. sedan polera med meguairs plast polish eller liknande med en roterande maskin, likt en eldriven borrmaskin och trissa eller boll. Men sanningen är den att det blir om man inte håller efter det mattare med tiden, så en ordentlig polering och sedan klarlack är att föredra. Såg att Liljas bil (volvo handlare) hade något liknande för ca. 1500:- på nåt ställe jag besökta i jobbet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag polerade upp plastglasen på vår BMW helt för hand, våtslip först upp till 2500, sedan vanlig polermedeloch bra bilvax.

Håller ca 2 år, men det räcker att underhålla med polermedel och vax vartannat år.

Kostnad 10 kr och man blir lite varm av att polera för hand. :-D Finns ingen anledning att ta fram polermaskinen för så liten yta, och för hand behöver man inte riskera att det blir för varmt.
av Schmoyoho
Jag klickade hem detta kit häromdagen när BBV hade kampanj: https://www.bollnasbilvard.se/stralkast ... g2980.html

Tilltänkt till en kompis bil med helt igensatta strålkastare men min S80 har också lite låt säga "imperfekta" plastglas. Är det dumt att polera mina när det inte finns något egentligt behov, dvs kommer jag göra mer skada i form av att jag blir tvungen att fortsätta periodiskt underhålla de? Idag ser de okej ut men när jag ändå har kittet tänkte jag köra de också, om det inte gör saken värre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför i hela friden köra hela kittet med 1000-1600-2400 slipning och sedan polermendel och vax om de inte är superfula.

Om de är fina räcker ju ytterst försiktig polering och vaxning. (Underhåller man så vartannat år hamnar man aldrig i läget att man behöver slipa överhuvudtaget.) Vilket polermedel som helst och bra ett bra skyddande långtidsvax fungerar utmärkt (Samma som man har till resten av bilen) .

Och inte behöver du köra med maskin heller....

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]