NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter många om och men bestämde jag mig slutligen för att skaffa en fjärrstart till dieselvärmaren i min bil. Fördelarna med att ha en fjärrkontroll till värmaren är att man inte behöver gå ut till bilen och sätta igång värmaren om det är riktigt kallt ute samt att om bilen är insnöad behöver man inte öppna dörrarna, osv.

Bilen är en Volvo V50 1,6d 2006. Eftersom jag i övrigt inte har så mycket tillval i bilen så blev jag även tvungen att installera en AEM-modul i bilen. Det kan mycket väl hända att du redan har en sådan (t.ex. om du har Bluetooth-tillbehöret, mm.).

Kolla själv vilka tillbehör som kräver AEM-modul:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 251703.htm

VIKTIGT! DU GÖR ARBETET HELT PÅ EGEN RISK!! JAG TAR ALLTSÅ INGET SOM HELST ANSVAR OM ARBETET GÅR SNETT FÖR DIG!! Detta är endast min egen erfarenhet av arbetet, det är INTE säkert att det ser likadant ut, eller fungerar likadant, i DIN bil. Om du är osäker, så gör det inte! Följ hela tiden Volvos bruksanvisning! Länkarna hittar du nedan.

Som en parentes kan jag nämna att jag inte är någon hejare på bilar. Detta arbete är dock ganska enkelt, varför någon direkt kunskap om bilar inte är nödvändig. Men, som sagt, är du ändå osäker SÅ GÖR DET INTE!!

För en komplett installation av AEM och Fjärrstarten (inkl. material, mjukvara, arbete) skulle Bilia ha hela 12500 kr!! :shock: Av denna anledning valde jag att göra jobbet själv.

Själv fick jag betala (inkl. moms):

30739984 Monteringssats (AEM-modul): 1025 kr
30790208 Fjärrkontroll: 3625 kr
8698419 AEM applikation: 137,50 kr
30790220 Fjärrstart applikation: 125 kr
Nedladdning mjukvara styrenhet: 543,75 kr

Totalt: 5456 kr.

Övrigt som kan nämnas är att jag sedan tidigare har 12V-uttag installerat i bagageutrymmet samt styrenhet för dragkrokskablage (TRM). Detta påverkar inkopplingen något.

Verktyg som behövs för installationen:
Falsben av plast, olika skruvmejslar (däribland torque), polygrip, sidavbitare, zinkspray (eller nåt annat rostskyddsmedel), rengöringsmedel för fönsterrutor, borrmaskin, komplett sats med borrar. Jag har säkert glömt något, så det är nog säkrast att du har en verktygslåda till hands ändå :wink: .

Manualerna från Volvo som jag använde hittar du här:

För AEM-modulen: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

För fjärrstarten: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

Här är delarna som följde med AEM-modulen.
Bild

Och här är delarna som följde med fjärrstarten.
Bild

1. Börja med att ta ur bagagerumsmattan. Dra den rakt bakåt.
Bild

2. Ta sedan bort bakluckans tröskelpanel. Börja med att dra panelen uppåt i framkant så att de fyra vita klipsen släpper. Jag förde först in ett falsben bredvid det första klipset och bröt sedan upp det. Sedan är det bara att dra bort resterande klips (totalt 12 st.)
Bild
Bild

3. Fäll fram den högra sittdynan bak.
Bild

4. Ta bort sidobolstret på höger sida genom att dra i ovankant rakt framåt så att det enda klipset släpper. Haka sedan loss den nedre delen genom att dra bolstret rakt uppåt.
Bild

5. Lossa den del av dörrlisten som täcker den nedre delen av C-stolpspanelen och bänd sedan försiktigt loss den nedre C-stolpspanelen. Börja bända i ovankant. Jag behövde aldrig ta bort denna panel helt och hållet. Jag lossade endast på de fyra klipsen som håller den (som på bilden).
Bild
Bild

6. Ta bort täckpanelen i framkant/ovankant av den stora sidopanelen. Börja med att ta bort torque-skruven som sitter synligt. Panelen sitter sedan med fyra klips som lossas genom att man drar panelen rakt uppåt.
Bild

7. Nu är det bara den stora sidopanelen kvar. Börja med att lossa torque-skruven som sitter i panelens framkant/ovankant.
Bild

8. Sedan måste lasthållarnas täcklock bort. Detta tyckte jag personligen var det svåraste i hela arbetet eftersom locken satt så hårt. Jag tog en spik och böjde den som ett "S". Sedan förde jag in ena böjen genom det lilla hålet i ovankant av täcklocket och använde den andra böjen till att bända loss locket med. Bändandet gjordes med hjälp av en polygrip. Som stöd för bändandet använde jag ett falsben av plast. Observera att man ej behöver skruva loss bultarna som håller lasthållarna. Lasthållarna kan träs ut ur hålen där täcklocken satt. Kan vara skönt att slippa låna en momentnyckel för att sedan dra åt dem igen (de ska nämligen vara åtdragna med 24 Nm).
Bild
Bild

9. Nu är det bara att bända loss de tre sista klipsen som håller sidopanelen i bakkant/ovankant. Du kan även behöva ta loss listen på bakluckans högra sida för att få bort sidopanelen.
Bild

10. Koppla loss 12V-uttaget om du har ett sådant.
Bild

11. Ta bort den stora sidopanelen.
Bild

12. Skruva bort de tre klipsen som håller det högra golvstödet.
Bild
Bild

13. Nu är bakluckan "ren" från paneler, men innan kopplingarna kan börja måste du ta bort isolerpanelen.
Bild
Bild
Bild

14. Borra två hål i karossen enligt de mått och med de borrar som anges i instruktionerna från Volvo. Dessa ska användas till att fästa AEM-modulen i. Jag rostbehandlade sedan hålen i karossen och det uppborrade hålet i konsolen med zinkspray från Biltema.
Bild

15. Sedan ska det kopplas! Jag kopplade bort minuskabeln från batteriet innan jag började koppla (vet ej om detta är nödvändigt, men jag gjorde det för att vara på säkra sidan). Tänk på att i mitt fall har jag sedan tidigare dragkrokskablage och 12V-uttag. Detta gäller kanske inte för dig!

----------

Kablaget som följer med AEM:en innehåller:

1. SVART 4-polig hona
2. VIT 2-polig hane
3. VIT 2-polig hona
4. GRÖN 5-polig hane
5. GRÖN 5-polig hona

Det fördragna kablaget:

6. VIT 2-polig hona
Denna kontakt sitter i 12V-uttaget om sådant finns. Denna flyttas i och med denna installation.
7. GRÖN 5-polig hona
Denna kontakt sitter i TRM:en (styrenheten till dragkrokskablaget) om sådan finns. Denna flyttas i och med denna installation.

Kablaget som följer med fjärrstartsenheten:

8. Liten GUL ledning
9. 4-polig hona
10. 4-polig hane
11. Liten SVART ledning
12. Liten GRÖN ledning

Enheter:

A. AEM (styrenhet tillbehörselektronik)
B. 12V-uttag
C. TRM (styrenhet dragkrokskablage)
D. Styrenhet fjärrstart dieselvärmare
E. Kontaktstycke AEM
F. Kontaktstycke till styrenhet fjärrstart dieselvärmare
G. Antenn till styrenhet fjärrstart dieselvärmare

Anslut:

1 till 10,
2 till 6,
3 till B,
4 till 7,
5 till C,
8 till position 3 i E,
9 till A,
11 till position 6 i F,
12 till position 3 i F,
G till D,
F till D,
E till A.

Bild

----------

16. Skruva sedan dit AEM-enheten i karossen.
Bild

17. Bänd upp den nedre delen av D-stolpspanelen (den behöver inte lossas helt och hållet). Ta bort luckan i panelen (du ser hur man gör detta när du lossat på panelen som luckan sitter i). Tvätta rent den bakre delen av den högra sidorutan i bagageutrymmet och klistra dit antennen på det svarta området så den inte syns utifrån. Klamra sedan antennkabeln med buntbanden som medföljer satsen vid den befintliga kabelkanalen ner till styrenheten för fjärrstarten och anslut denna om du inte redan gjort det.
Bild
Bild
Bild
Bild

18. Nu är allt ihopkopplat! Synkronisera enheten med fjärrkontrollen enligt Volvos manual. Om det inte går (fjärren bara blinkar) kan det betyda att fjärrstartens styrenhet är spänningslös. Dubbelkolla därför alla kontaktstycken så att du verkligen har kontakt. Mät så att du har 12V fram till alla enheter. Det är viktigt att du gör detta eftersom det annars kan betyda att du måste riva ner alla paneler igen och börja om. För mig lossnade en kabelsko i ett 2-poligt kontaktstycke. Som tur var kunde jag nå konstaktstycket genom luckan i sidopanelen och rätta till problemet i efterhand.

Kontrollera funktionen genom att lyssna om reläet drar och släpper. Sätt tillbaka isolerpanelen och de andra panelerna i omvänd ordning. Som parentes kan nämnas att det är en och samma säkring för AEM-enheten och 12V-uttaget. Denna säkring är nr. 77 i centralen under handskfacket.
Bild
Bild

19. Åk till Volvo och installera mjukvaran(-orna) :D .

Hoppas denna guide ger dig lite inspiration. Lycka till!
av munken
Mycket fin beskrivning! Utförlig och noggrann med bra bilder!

..Mina nya belägg hade en slags platta p&ar[…]

Spolning av automatlåda

Mekonomen blåser dig nästan alltid […]

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Har du inga problem, kör vidare.