Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lassre
Vad ger signal till bräsnlepump relät? En spolen drar vid tändning på. Å den andra drar när man chinnar. Men den liksom slår fram å tebaka och bilen vill inte hoppa igång. Gått 4 dagar utan några som helst problem att starta. Men idag tog de 5 min innan den drog riktigt. Å sen går den riktigt.

Update
Nytt relä nu och lika jävlig. Har dock kommit på hur ja får liv i den.
När den inte startar så sätter ja en kabel mellan säkring 4 å 6. Då hoppar den igång å jag kan ta bort kabeln å den går fint.

Min misstanke är styrboxen? Nån som varit ute för detta?
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja styrboxen ger signal till relät när den får signal från impulsgivaren på svänghjulet. Har du provat att ta isär stora kontakten på styrboxen och spreja med elektronikspray? Kontrollera också att det inte ärjat i sockeln till relät. Sällan styrboxen strular men det har hänt på forumet tidigare...
av lassre
Ok. Ska ta å kika de. Har googlat lite på engelska sidor. Och de finns några trådar om. Pink label ecu 561. Och de är en sån box ja har. Och de verkar som de kan bli nåt fel på de bränsle relaterade i dom.

Gnista har ja då den startar när ja tvångskör pumparna. Och bränsle relät har ja pröva 2 begagnade. Och nu ett nytt utan resultat.

Kan de va nåt mer att kolla tro? Än att kolla kontakten in i styrboxen?
Har du kollat att det inte är beläggningar på säkringen till bränslepumpen som sitter på vänster sida i motorrummet? Sitter i en liten vit hållare. Är det beläggningar på säkringen, så går signalerna inte fram till bränslepumpen. Beläggningarna kommer när bilen står och man inte kör med den regelbundet. Jag har haft min 245:a -90 sedan 1998 nu och kört nästan 30000 mil med den. Den har gått cirka 44000mil nu.

Mvh Tobias

Tjenare jag och en polare bytte till sinterlamell […]

Jag har säkert rullat 15k mil med sugfemma. […]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]