Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av el-anders
Köpte en S80 2005 20000mil. Kamrem var inskrivet i serviceboken, lapp på fjäderbenstorn att den var bytt vid 19200 mil, 2016. När jag kollar skicket 2018 nu i september ser den gammal ut med 100 tals små torrsprickor. Jag kan inte tänka mig att den är ny. Vad tror ni här? Är folk så jäv&$$@@ att de fuskar med något så viktigt som ett kamremsbyte?
av Rådlös
När det gäller onda människors påhittningsförmåga så finns det ofta inga gränser.
Byt remmen nu och skriv upp datum och miltal så vet du själv inför framtiden. En rem är trots allt inte så våldsamt dyr.
av el-anders
Jo. Det är väl det enda att göra. Väldigt irriterande när man letar i en månad efter en bil som ska funka i några års pendlande mellan Gbg - Småland. När man specifikt letar efter en 170hk med bytt kamrem. Min egentliga fråga var om någon som byter flera kamremmar i veckan har någon åslkt om hur en 2 år gammal rem med 1000 mils rullande egentligen ser ut? Ser den helt ny ut eller kan den ha lite småsprickor och ha fått den där lite brunaktiga dammiga utseendet? En ny rem är ju svart med oftast vita färstärkningslager i sig. Dumt att hoppas, det är bara att byta. Men för mig tar det en hel dag. Har inget gararge. Osv osv. En hel dag som jag skulle ha använt till att börja gräva ut grunden till mitt nya garage. #$&@ nästa gång ska jag kolla remmen hos bilhandlarn direkt istället.
av Andreas12
Min rem ska vara bytt för 2000 mil sen..
Enl serviceboken då, finns ingen lapp i övrigt men den är svart o fin och utan sprickor..
Litar inte på det ändå då det är mycket som du skriver folk som bara ska tjäna pengar och fuskar med detta..
Jag byter o är din desutom sprucken så byt.
Är billig försäkring o då vet man att det är ok.
av MickeM
Min rem har gått +8000mil ca4år och har inga torrsprickor. Den är dock smutsig, så man blir svart om fingret om man drar på den.
Direkt oljekladdig får dom dock aldrig vara.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Remmen jag plockade av efter 16000 mil och 8 år eller nåt såg fräsch ut så nej det känns inte normalt att den ser sprucken ut redan eller alls..
av el-anders
Tog ner kåpan ock kollade noga. Det sitter en "Gates" lapp i motorummet och remmen är en Gates.(märkningen är kvar på remmen) sedan i Gates satsen jag köpte så är det den korta spännaren med. Kort/lång spännare var också en nyhet för mig. På bilen sitter det den långa. Så här gör jag nu: Kollar att alla rullar löper fint, justerar spännaren och monterar ihop. Rejmes svär ju att vattenpumpen håller bilen ut. (Hur långt nu det är? 50 000mil?) Sedan så byter jag alltihop nästa sommar med en SKF sats. Återkommer om motorn rasar😉

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]