Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
Stark plast :)

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Det funkar ju bara på bilar där plåtkanten är lägsta punkten. Jag har haft bilar där domkraftfästet är försänkt. Drar du bara upp en sådan lyft så lyfter du i plastpanelerna på dessa bilar och det är inte bra.
Att lyfta på kanten, utan klotsar emellan, funkar i vart fall på i stort sett alla bilar som min Volvo ÅF servar just nu, inklusive Ford och Renault. Jag travade för säkerhets skull runt verkstaden när jag var där senast, med tjugotalet bilar uppe på lyft. Ingen hade något emellan utan alla stod direkt på de ca och en och en halv meter långa lyftplattorna.
Skillnad på verkstäder och verkstäder tydligen, jag var precis inne och servade min XC70 och passade på att kika runt. Man har flång nya lyftar som du beskriver men alla använde klossar på lyftpunkterna för att inte sabba plåtkanter och plastpaneler när jag gick runt och kollade.

Trycker du bara upp lyftplattorna utan mellanlägg så lyfter du inte i lyftpunkterna utan i paneler och annat....
av volvoc70cab
På den gamla goda tiden så fanns det bara en lyftpunkt på på Volvo s70 med flera. Den var placerad mitt på bilen med en bygel. Då räckte det att använda sig av den lyftpunkt för att lyfta ena sidan så kunde på detta sätt skifta både fram- och bak-hjul på samma gång. Lätt och smidigt !
av dannesk
Osäker på exakt hur mkt lyfthöjd man behöver men jag har denna domkraft ifrån Jula som brukar finnas på kampanj för 799 eller 999kr och jag lyfter min nuvarande XC60 på främre/yttre lyftpunkt nr.2 så både fram & bak lyfter samtidigt. Tror du behöver min 35-40cm lyfthöjd för detta. https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-002094/
av Lövet
Både de ovan är identiska men säljs under olika namn. Jag har Jula-varianten och den är stabil och bra men fruktansvärt tung. 35kg! Inget man lyfter omkring i onödan.
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
Jag har en sådan här
Domkraft.jpg
Domkraft.jpg (155.99 KiB) Visad 581 gånger
Det de skriver om "lättmanövrerad" stämmer
förutom den är så tung man nätt-o-jämnt kan
lyfta den i hyfsad övre medelåldersform :) .

MVH
av mikebike
Lövet skrev:Både de ovan är identiska men säljs under olika namn. Jag har Jula-varianten och den är stabil och bra men fruktansvärt tung. 35kg! Inget man lyfter omkring i onödan.
Min lilla Jula-domkraft väger 14 kg och lyfter 36 cm. Jag skulle behöva en som lyfter högre, men då verkar det som om vikten direkt blir mer än fördubblad!
Jag har mina hjul och domkraften 1½ trappa ned i källaren.....
Användarvisningsbild
av ThomasT
Bauhaus har för tillfället kanon pris på en rejäl domkraft, detta är dock inget man bär omkring på då den väger nästan 50kg...

https://www.bauhaus.se/domkraft-bahco-2-t-lag.html

Själv beställde jag denna i helgen: https://www.bauhaus.se/domkraft-bahco-1 ... -lang.html

.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]