- tor 01 nov 2018, 10:46
#1277992
Balansen vad som är lämplig balans mellan hel och halvljus varierar också var du kör.
Kör du mest där det är mycket trafik är den extra nyttan av extraljus högst diskutabel. Det är så pass sällan som de kan utnyttjas, och när du har dem på så får du blända av tidigare än med bara bilens helljus.
Bor du i Norrlands inland och kör mycket på vägar med väldigt lite trafik så spelar det inte så stor roll om det är ett stort hopp ner till halvljuset. Större delen av tiden körs på helljuset.
Jag kommer ihåg resor mellan Kiruna och Gällivare under min ungdom då man fick blända av 1-2 ggr på 10 mil.
Det finns alltid de som vill ha mer, men nuvarande XC90 med dynamiska LED-strålkastare är den första bil där jag inte ens funderat på att skaffa extraljus.
Kör du mest där det är mycket trafik är den extra nyttan av extraljus högst diskutabel. Det är så pass sällan som de kan utnyttjas, och när du har dem på så får du blända av tidigare än med bara bilens helljus.
Bor du i Norrlands inland och kör mycket på vägar med väldigt lite trafik så spelar det inte så stor roll om det är ett stort hopp ner till halvljuset. Större delen av tiden körs på helljuset.
Jag kommer ihåg resor mellan Kiruna och Gällivare under min ungdom då man fick blända av 1-2 ggr på 10 mil.
Det finns alltid de som vill ha mer, men nuvarande XC90 med dynamiska LED-strålkastare är den första bil där jag inte ens funderat på att skaffa extraljus.