Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rejsbo
Någon som vet vad man ska ha för offset till V70 II på aluminiumfälgar??
Tänkte försöka få tag i fälgar som breddar utåt en liten aning.
ACE puma är en av de fälgar jag fundilerar på att köpa. De finns i inpressning 40 och 45....

Har någon erfarenhet av däck, Federal SS-595, 245-40-18?? Verkar vara ett bra däck, Enl.

http://www.dackonline.se/dack.html

:shock:
av Steff 99
Satsar man pengar på en bil för runt 300.000kr o däröver så skall man köpa kvalitetsdäck, Michelin eller Continental. däck som är bra och går att balansera
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan använda ET 45, har för mig att original är ET50, men du bör nog köpa bättre däck än så..

Mellanklass är ett minimum , t.ex Kumho Ecsta, Falken eller Hankook Ventus om du inte vill ha de mer kända märkena.

/Thomas
av perhall
Håller helt med Steff99
premiumdäck håller längre och rullar lättare i allmänhet + håller sig runda bättra
alltså kanske man inte ens sparar ett öre på att köpa billigare däck

mellanklass kan funka men då måste man kolla upp däcket t ex i test
Användarvisningsbild
av rejsbo
Jag ger mig, det blir nog bättre däck än så. :oops:
jag har lite tid på mig innan bilen levereras, V41, så jag ska leta under tiden...
Användarvisningsbild
av rejsbo
Någon här som har erfarehet av ACE-fälgar??
Törs man köpa på internet??

Jag köpte mina första 17" från svenska gummihuset, dom kroknade ganska snart, dom blev kantiga på insidan, och det vill man ju inte vara med om igen.... men det kanske är därför dom kan hålla så låga priser??
(dålig kvalite')

ET 45, hur räknar man?? Blir en högre siffra bredare spårvidd, eller smalare spårvidd??
Är 45 ett mått i mm??

Om volvo har ET50 i original, kan man då använda ET40, om det breddar utåt??? :oops:
av JK24T
ET = Inpressningsdjup
ET 0 = fälgcentrums anliggningsyta mot navet är i centrum a fälgbanan.
ET 45 ger således 10mm bredare spårvid än ET 50.

Om du har ET50 i original så ger ET40 20mm bredare spårvidd, max godkänd spårvidsökning enl. SBP är 15mm.
Fel spårvidd kan ge dramatiskt ändrade vägegenskaper speciellt i en extrem situation.
Eftermarknadsfälgar brukar ge en ökad spårvidd med 15mm.
Användarvisningsbild
av rejsbo
Okidoki.... tror jag förstår. Tack. :shock:
av Steff 99
Generellt sätt så får man den fälgkvaliten som man betalar för, orginalfälgar är oftast prisvärda alternativ, annars så får man gå upp i prisklass på specialfälgar om man tänkt att ha fälgarna några år
Användarvisningsbild
av Funk
Någon här som har erfarehet av ACE-fälgar??
Japp, har haft ACE Spider på S60:n och har ACE Devino på frugans Skoda, kanonfälgar. Det enda man skall tänka på är väl att alla fälgar med polerad kant är betydligt känsligare för skador än sådana som är helt pulverlackade. Klarlacken släper lättare om man får skador i den.
Men dom håller hursomhelst 10 gånger bättre än Replicafälgarna som säljs överallt..
Törs man köpa på internet??
Utan tvekan, t.ex Gumminuset är bra, dock har jag upptäckt att dom inte är så billiga som man först kan tro. Jag får som regel bättre pris hos min lokale handlare, speciellt om man jämför med de webshopar där frakt inte ingår. Dessutom monterar ju den lokale handlaren på dem på bilen också..

/Thomas
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]