Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erac
Erac skrev: sön 16 sep 2018, 22:24 Någon i området kring Malmö-Lund med dessa problem? Har haft min v90 CC i några veckor nu och känner av vibrationer vid motorvägskörning. Hade varit bra att kunna jämföra bilarna. Blir att besöka ÅF imorgon.
Idag var bilen inne och de bytte två! däck som var dåliga, (inte tillräckligt runda). Körde en kort sträcka ikväll och vibrationerna verkar vara borta. Har läst i tråden att flera har fått byta däck pga samma orsak. Hur förklarar man detta? Har däcken blivit sämre? Eller är bilen extremt känslig för avvikelser? Hur stor är sannolikheten att man får två dåliga däck av fyra möjliga...
av Xanthopteryx
Är det fel i tillverkningen blir ofta hela serier felaktiga, och så köper du sedan däcken samtidigt och ofta är de lagda på lagret i serieklumpar eftersom de även där köps flera på en gång.
Som exempel hade vi en gång två svampburkar där lacken på insidan släppt. Burkarna var inköpta samtidigt och hade närliggande batchnummer.
Användarvisningsbild
av Robbi
Erac skrev:
Erac skrev: sön 16 sep 2018, 22:24 Någon i området kring Malmö-Lund med dessa problem? Har haft min v90 CC i några veckor nu och känner av vibrationer vid motorvägskörning. Hade varit bra att kunna jämföra bilarna. Blir att besöka ÅF imorgon.
Idag var bilen inne och de bytte två! däck som var dåliga, (inte tillräckligt runda). Körde en kort sträcka ikväll och vibrationerna verkar vara borta. Har läst i tråden att flera har fått byta däck pga samma orsak. Hur förklarar man detta? Har däcken blivit sämre? Eller är bilen extremt känslig för avvikelser? Hur stor är sannolikheten att man får två dåliga däck av fyra möjliga...
Ja, enligt ÅF så har de haft gigantiskt dåliga däck det sista året och speciellt Conti. Nu har de slutat med Conti och sätter endast på Michelin, som har visat sig ha jämnast kvalitet.
av III
Fick höra av en mekaniker att man har bytt en hel del nav. Dessa skulle vara lite för små vilket gör att fälgen inte hamnar helt centrerat. Skulle enligt denne vara en orsak till mycket vibrationer. Han nämnde även problem med bakre drivaxlar.
Användarvisningsbild
av kalhygge
xc90 2017 D5 awd, 5100 mil. Hade bromsvibbar i ratt/bil. Hjulen (20" Michelin, halvslitna typ) mättes upp OK.
Fick nya bromsskivor fram - blev bra från bromsvibbar MEN tycker fortfarande det (ibland?) finns vibrationer i chassie av typen liten obalans pga lera i fälg.
Volvo menar att de testat bilen på motorväg, utan vibbar, men att dålig asfalt ger vibbar - fortsättning följer ;)
av osterberg
Jag köpte en V90 för ca 1 år sedan och har haft vibrationer i ratten nästan hela tiden. Varit in ca 20 gånger och de har gjort allt från att balansera däcken (ca 6 gånger) till att byta hela hjulen(däck+fälg) till samma typ samt bromsskivorna runt om och kollat obalans i drivaxeln dock utan resultat. Vibrationerna märks från 80km/tim till ca 130km/tim+, otroligt irriterande. Tillslut när jag sa att jag vill lämna tillbaka bilen gjorde de ett par nya försök och nu har jag fått 19” fälgar och andra däck och det märks stor skillnad. Vibrationerna är inte helt borta men nu får man verkligen känna efter så kanske får vara nöjd nu.
av Lockis
osterberg skrev: tor 25 okt 2018, 19:55 Jag köpte en V90 för ca 1 år sedan och har haft vibrationer i ratten nästan hela tiden. Varit in ca 20 gånger och de har gjort allt från att balansera däcken (ca 6 gånger) till att byta hela hjulen(däck+fälg) till samma typ samt bromsskivorna runt om och kollat obalans i drivaxeln dock utan resultat. Vibrationerna märks från 80km/tim till ca 130km/tim+, otroligt irriterande. Tillslut när jag sa att jag vill lämna tillbaka bilen gjorde de ett par nya försök och nu har jag fått 19” fälgar och andra däck och det märks stor skillnad. Vibrationerna är inte helt borta men nu får man verkligen känna efter så kanske får vara nöjd nu.
Vad hade du för däck+fälg innan du fick 19"? Vad fick du för däck på dina 19"?
av Mulefunken
Informerer om samme problem.

V90R D3 150HK, 2018, 1500 mil. Merkte dette etter bytte av vinterdekk, Continental conti6 235/45R18. Prøvde også 19" sommerhjul, samme problem.

Hjul er balansert 2 ganger.

Følelsen er at man aldrig sitter stille og bekvemt. Selv i lave hastigheter (30km/t) "vobler/rister" bilen i alle retninger av minste ujevnhet i underlaget. Bare Litt vibrering i ratt, kjennes godt i setet. Var ikke slik når bilen var ny.

2 ulyder, en høyfrekvent og en "hul" (blåser i en flaske) lyd fra 15 km/t og opp.
av Ovidijus
Hej,

Har köpt en begagnad V90 D5 AWD som har gått ca 5500 mil för snart två månader sen som säkert någon av er av besvikelsen att det inte går att lösa vibrationsproblemet har lämnat in bilen hos ÅF som i sin tur har sålt den vidare till mig , helt naiv, glad och problemomedveten kund :) nu upplever jag samma vibrationsproblem som ni alla andra beskriver här på denna tråden. Först trodde jag att jag inbildar mig och efter diskussion med verkstaden skulle jag testa sätta på vinterhjul och se om problemet återstår. Nu har jag kört bilen i 4 dagar med vinterhjul på och det kändes som vibrationer har minskat något men det kändes inte helt 100, så jag körde till närmsta ÅF och provkörde en V90 D3. Kunde känna jätte svaga vibrationer även på testbilen och då tänkte jag att jag är säkert förvirrad och inbildar mig att bilen har vibrationsproblem, men efter jag har ställt denna frågan till Google ser jag att jag är inte ensam om detta mistiska problemet.
Vet någon om Volvo har kommit på vad som igentligen är orsaken till vibrationer?

Tacksam för era svar

P.S Annars bilen är helt underbar och har stor glädje att äga denna...
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 114
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling