Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av razorfish
Det är lite fishy det där med batteriet i V90CC. Ja, utöver att det är för litet då. Den 27/10 kör jag 20 mil och bilen står därefter parkerad och orörd i två dygn varefter jag kör 20 mil tillbaka igen den 29/10.
5F1CF774-574E-414D-B087-379706F26C41.jpeg
ctek_battery_sense.jpeg
5F1CF774-574E-414D-B087-379706F26C41.jpeg (37.88 KiB) Visad 997 gånger
Båda resorna tar 2,5 timme att köra. Borde inte den första resan ha laddat upp batteriet mer än detta? Batterispänningen har knappt rört sig - från 80% till kanske 90%. Under resan tillbaka laddas batteriet till 100%. Idag 31/10 är det två dygn sedan sista resan och bilen har stått parkerad och orörd sedan dess. Ingen upplåsning, VOC-fipplande, eller dylikt. På två dygn sjunker batterispänningen från 100% till 86%.

Jag fattar också att instrumentet här (Ctek Battery Sense) inte är något precisionsinstrument men det är korrekt installerat och har funkat bra i snart ett år. Dessutom är det ett ganska stort tapp på kort tid, tycker jag. Baserat på tidigare mätningar tror jag kurvan kommer lägga sig och plana ut kring 75-80%, men är inte det också lite lågt?

Vad har ni andra som håller koll på batteriet för erfarenheter?
BatterySense gör någon form av beräkning baserat på temperatur och spänning. Det är därför du inte kommer se den öka på massor udner tiden du kör (den borde ju annars visa över 100 procent då den mäter över 14 V). Så man skall ta de där värdena lite med en nypa salt, men den är väldigt bra för att se trenden.
Så beroende på hur algoritmen ser ut så kan man nog få lite konstiga värden sådär.
Du lär aldrig få en blyack fulladdad till 100 procent när du kör. Det tar för lång tid att puffa upp det sista.
Ladda batterier är komplicerat och att mäta laddningsgraden är ännu mer komplicerat.
Jag anser att det är för litet i förhållande till vad det ska driva. Att det kräver stödladdning för att orka med, särskilt vintertid, se flertalet andra trådar. Det är inte ovanligt att värmaren inte startar vintertid såsom schemalagt, t.ex., med just hänvisning till låg batterinivå. Batteriet skulle behöva vara större (fler Ah), anser jag.
av Lockis
razorfish skrev: tor 01 nov 2018, 09:23 Jag anser att det är för litet i förhållande till vad det ska driva. Att det kräver stödladdning för att orka med, särskilt vintertid, se flertalet andra trådar. Det är inte ovanligt att värmaren inte startar vintertid såsom schemalagt, t.ex., med just hänvisning till låg batterinivå. Batteriet skulle behöva vara större (fler Ah), anser jag.
Hur ser din körcykel ut då? Kör du längre sträcker varje gång?
av AndS
Vad som påverkar är vart man bor (snittemp vinter), körmönster, kallstarter, användande av värmare, varmgarage, etc, så det är helt individuellt.
Samma ämne har diskuterats i mera än 10 år och relateras till punkterna ovan.
Tidigare V70II rullade jag i 9 år/24000mil utan några batteriproblem, bytte batteriet när den började sega även efter laddning 7år/18000mil på original. Har alltid värmaren aktiverad på auto-stödvärme. Får ladda 2-3 ggr på vinterhalvåret som underhåll och bilen står alltid ute. Nuvarande bil 1,5år/4000 mil inga problem men ger den nu en laddning före vintern kommer, sedan blir det en runt nyår lite beroende av kyla och så avslutar vi säsongen med laddning. Med kyla och batteriet under lastutrymmet gör att det inte laddas för fullt vintertid vid körning utan man måste ge det lite extra eller mera extra beroende av förutsättningar. Och även med större batteri och besvärligt körmönster i kombination med värmaranvändning så kommer det att laddas ur successivt. Så extra laddning krävs och har förståelse för att vissa kan ha svårt med det beroende av hur man bor.
Jag ställde frågan till razorfish och jag tycker nog det ligger en del i svaret.
Batteriet verkar lite för litet. Själv "stödladdar" jag då och då för att undvika problem.
Dock kör jag mycket kortsträckor och det är ju inte det idealiska men kanske borde bilen klara detta . :-/

Henry
Problemet är att det tar x tid att ladda upp y Ah.
Är det kallt tar det längre tid. Så funkar batteriet.

Kör du värmare länge och bilen kort kanske du gör av med 20 Ah på värmare och du laddar 10.
Du går alltså back 10 varje gång.
Ett större batteri flyttar bara problemet längre fram i tiden, och blir dyrare att byta och tar mer plats i bilen och väger mer vilket drar upp förbrukningen.

Då har vi inte ens pratat övrig förbrukning som rövvärme, rutvärme, belysning etc.
Självklart får jag förr eller senare brist på kraft i mitt batteri om jag förbrukar mer än jag laddar. Ett större batteri ökar dock sannolikheten för att en längre resa görs(inträffar) innan problem uppstår.

Henry
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]