Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:En förbrukning på 0,8 för en fullstor kombi med AWD och kanske lite tempo på motorvägen förvånar inte alls. De som rapporterar förbrukningar på runt 0,6 åker inte i vänsterfil om vi säger så...
Inte ens i 140km/h ligger momentanförbrukningen på över 0,8 kan jag meddela 😉

I 110km/h åker du busenkelt på under 0,6. Jag är väldigt positivt överraskad över bilen. Även förbrukningen som är otroligt låg! 😊👍🏼
av Xanthopteryx
Lövet skrev:
Lagomski skrev:Hejsan
Läst så jäkla bra siffror om denna bil, men har en sådan som hyrbil nu. Nollade och kör som jag brukar göra, dvs mest motorväg, nåt i stan etc.
Enligt färddatorn 0,8
Min xc70 -16 D4 AWD visar 0,75 med samma körning
Lånade en V90 D3 för ett par månader sen och den visade ca 0,65 om jag inte minns fel

Vad händer, knasar färddatorn på den här bilen eller dricker de så mycket?
En förbrukning på 0,8 för en fullstor kombi med AWD och kanske lite tempo på motorvägen förvånar inte alls. De som rapporterar förbrukningar på runt 0,6 åker inte i vänsterfil om vi säger så...
Så länge du håller konstant hastighet på plan mark så inverkar AWD marginellt. Är det uppförsbacke så marginellt mer. Däremot vid accelerationer (typiskt stadstrafik) då det är mer massa som skall sättas i rörelse.
0,8 i motorvägsfart - knappast. Aldrig ens varit i närheten av det. Jämn rak motorväg i 110 GPS-fart ligger jag väl typ kring 0,55 eller så om jag minns rätt. V90 D4 AWD
av Malmstroem
Min uppfattning är att det är relativt irrelevant vad momentanförbrukning visar på plan väg i 110. Det som är relevant för mig är vad bilen tar vid pump, vid olika typer av körning.

Jag tvivlar på jag skulle få en V90 D4 AWD att gå på vid pump mätta 0,55 l/mil. Nuvarande XC90 D5 AWD -17 tar oftast kring 0,8 l/mil vid den motorvägskörning jag har. Det är för övrigt samma förbrukning som jag har på min A6 Allroad -16. Jag hade tidigare en V70 2,5T -05. Den tog vid motorvägskörning mellan 0,7 och 1,4 l/mil beroende på hur jag körde...

Som sammanfattning -- jag uppfattar inte heller 0,8 l/mil i "motorvägsfart" som något orealistiskt. Det stämmer väldigt väl med den förbrukning jag har. Vill man ha lägre förbrukning får man köra långsammare eller skaffa en bil med signifikant lägre luftmotstånd än vad de flesta Volvo har. Tyvärr brukar bilar med riktigt lågt luftmotstånd inte vara så praktiska. Det är sällan höga stora fyrhjulsdrivna bilar...
av AndS
Det är ju därför vi sitter här och jämför "äpplen och päron" gällande förbrukning, finns inget rätt eller fel bara olika körmönster och körstilar. Och oberoende av bil/märke så kommer man få liknande skillnader. Däremot kan man i en motorstarkare bil få större variationer i mängd än en motorsvagare, även om variationen procentuellt skulle vara lika. ;-)
Och jag skulle garanterat kunna få din V90 D4 AWD på 0,55 vid pump för det har jag fått med CCn, däremot är det inte lätt för mig och passar inte min körstil (erkänner jobbigt och lite stressande).
av Vardelos
V90CC D4 AWD

Jag ligger stadigt på 0,6-0,65. Har varit nere på 0,55 när jag kört småvägar i småland i 80kmh.

0,8 har jag aldrig varit uppe i, inte ens när jag buskört vissa sträckor, typ göteborg-stockholm i för hög hadtighet och mycket omkörningar på 2+1 väg.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]