Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lagomski
Hejsan
Läst så jäkla bra siffror om denna bil, men har en sådan som hyrbil nu. Nollade och kör som jag brukar göra, dvs mest motorväg, nåt i stan etc.
Enligt färddatorn 0,8
Min xc70 -16 D4 AWD visar 0,75 med samma körning
Lånade en V90 D3 för ett par månader sen och den visade ca 0,65 om jag inte minns fel

Vad händer, knasar färddatorn på den här bilen eller dricker de så mycket?
av Xanthopteryx
För det första så räknar färddatorn in tillskottsvärmen, så att jämföra en kall dag med en varm blir...inte rättvist på så sätt.
Sedan så inverkar däck, och körstil, och mycket annat.
Jag ligger just nu på cirka 0,66 inklusive parkeringsvärmare (mätt vid pump alltså, på ett år ungefär). Nu har jag förvisso inte CC-modellen men i övrigt samma.

Sedan kan säkert utväxlingar med mera spela roll eftersom växellådan är adaptiv, och hyrbilar körs säkert inte direkt, snålt.

Bästa hittills var en långkörning på 47 mil och det hamnade på 0,49.
av stevvee
Ligger runt 0,65-0,75 med 21” och en D5 AWD Polestar. Åkte långresa på 0,6 men blev förvånad då stora delar av resan gick över 130 (laglig fart) så den blev tydligen snålare då.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Maqqann
Jag ligger på 0.65 i snitt hittills med min V90CC D4 awd som jag haft sen januari. Mätt vid pumpen, bilen och VOC visar 0.59.

Men jag kör med manuell låda som jag förstått har viss påverkan på förbrukningen då ingen av mina kollegor kommer ner i mina siffror med sina.

Tapatalking with Samsung S8

av ansjo
Jämför med V90CC T6, jag kör blandad körning på 0,94 som jag tycker är helt ok. Kör ganska ”normalt” men 320 kusar lockar mellanåt :-D
av Lövet
Lagomski skrev:Hejsan
Läst så jäkla bra siffror om denna bil, men har en sådan som hyrbil nu. Nollade och kör som jag brukar göra, dvs mest motorväg, nåt i stan etc.
Enligt färddatorn 0,8
Min xc70 -16 D4 AWD visar 0,75 med samma körning
Lånade en V90 D3 för ett par månader sen och den visade ca 0,65 om jag inte minns fel

Vad händer, knasar färddatorn på den här bilen eller dricker de så mycket?
En förbrukning på 0,8 för en fullstor kombi med AWD och kanske lite tempo på motorvägen förvånar inte alls. De som rapporterar förbrukningar på runt 0,6 åker inte i vänsterfil om vi säger så...
av AndS
Det var väl inte frågan om vilken fil man ligger i utan vad bilen drar vid olika hastigheter och vägtyp ;-)
Jag har varit under 0,5 vid längre körning på småvägar runt 70 och hamnat runt 0,7 vid körning på motorväg. Att komma upp i 0,8 betyder fullastad bil och risk för att jag inte får köra vidare :-)

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]