Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Saftgurkan
Hej, har en Volvo 944 turbo årsmodell 98 som vägrar starta. Har prövat nytt soppa relä, ny vevaxelgivare och annan lmm, gnista finna och stiften är blöta. Men den vill fortfarande inte hoppa igång. När man kör på starten så kan den hoppa till men annars står den bara o maler. Är det nån som har vart med om de och har nån idé vad jag kan kolla. 😄
av III
Tänker på samma saker som du redan testat, möjligen tändmodulen som sitter på innerskärmen men du får ju gnista. Testa med startgas. Går den på det är det bränslerelaterat. Kan ju utesluta något. Sen om gnistan är tillräckligt kraftig?
av III
Då bör felet ligga på tändningen. Har tyvärr inga idéer. Tändspole? Tändkablar, fördelarlock, spontat jag kommer tänka på tillsamman med tändmodulen på innerskärmen. Du har ju gnista men den är nog för klen. Kanske inte orkar när det är kompression.
Hoppas någon kan komma med mera matnyttiga tips.
Användarvisningsbild
av lennarte
Bara för att det finns gnista när du provar ett tändstift utanför motorn är det inte säkert att det blir gnista vid belastning (monterade i motorn). Har stiften varit ordentligt genomblöta, blir det lätt överslag på dom, så köp nya tändstift. Sedan ska du kolla BTR-en. Det sitter en klen vakuumslang mellan BTR-en och insugningsröret. Lossa den vid insuget och sug i den, smakar det bensin så är den kass. Då kommer bensin okontrollerat in i insuget. Det är här (lossa då slangen vid BTR-en istället) du ska spruta in startgas om det ska "göra nytta", då kommer gasen direkt in motorn utan att du behöver skruva bort något. När sedan kör på starten sugs gasen in direkt i motorn.
BTR = BränsleTrycksRegulator. Sitter längst fram på bränsleröret som spridarna sitter i. Där går en grov slang (bränslereturen till tank) och en klen slang (vakuumslang till insuget)

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]