- tor 25 okt 2018, 08:02
#1276651
Bara för att det finns gnista när du provar ett tändstift utanför motorn är det inte säkert att det blir gnista vid belastning (monterade i motorn). Har stiften varit ordentligt genomblöta, blir det lätt överslag på dom, så köp nya tändstift. Sedan ska du kolla BTR-en. Det sitter en klen vakuumslang mellan BTR-en och insugningsröret. Lossa den vid insuget och sug i den, smakar det bensin så är den kass. Då kommer bensin okontrollerat in i insuget. Det är här (lossa då slangen vid BTR-en istället) du ska spruta in startgas om det ska "göra nytta", då kommer gasen direkt in motorn utan att du behöver skruva bort något. När sedan kör på starten sugs gasen in direkt i motorn.
BTR = BränsleTrycksRegulator. Sitter längst fram på bränsleröret som spridarna sitter i. Där går en grov slang (bränslereturen till tank) och en klen slang (vakuumslang till insuget)
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V