Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har idag MY06 V70 med D5. Nöjd med att den piggt tar sig fram under omkörningar.
Men vill dels landa på en mycket lägre skatt (1500 klassen istället för 6500).
Dieseln är för stunden 1kr dyrare. Sen kör jag korta sträckor mest, ibland långturer, enligt panelen så är snitthastigheten typ 50km om ens det.

Så nu funderar jag... D4? eller bensin/E85? Eller går det att få en D3 lika rapp som en gammal D5? (tror inte det men ställer ändå frågan)

Ihop med automat ska tilläggas.
(kollar v70 2wd)
Tycker diesel står sig bra även i korta körningar, har extremt bra förbrukning på min även korta körningar. Om man ska ha diesel och ska köra mest kort så bör man satsa på en med motorvärmare så den har chans komma upp i temperatur, samt så ska man försöka ta en 4-5 mil motorvägskörning i veckan för att blåsa ur filtret, och ju större motor desto bättre blåser filtret ut skiten. Om man inte har möjlighet att köra ur filtret en gång i veckan så är det bättre att satsa på bensin.
yrrol3 skrev:Har idag MY06 V70 med D5. Nöjd med att den piggt tar sig fram under omkörningar.
Men vill dels landa på en mycket lägre skatt (1500 klassen istället för 6500).
Dieseln är för stunden 1kr dyrare. Sen kör jag korta sträckor mest, ibland långturer, enligt panelen så är snitthastigheten typ 50km om ens det.

Så nu funderar jag... D4? eller bensin/E85? Eller går det att få en D3 lika rapp som en gammal D5? (tror inte det men ställer ändå frågan)

Ihop med automat ska tilläggas.
(kollar v70 2wd)
V70 T4 med eller utan F är det nog du ska ha.
Jag håller med dig, Lövet. Det enda som eventuellt skulle kunna tala emot en F-modell är enligt mina tankegångar att det läcker ju alltid förbi kolvringarna små mängder bränsle ner i oljetråget. Det gör det på alla sorters motorer speciellt vid kallstarter. Men etanol och vanlig motorolja blandar sig inte så bra med varandra. Motorolja och bensin eller diesel är ju "släkt" med varandra så det går nog bättre, men det är ju inte nyttigare för det.
Kör man mycket och korta sträckor får man nog finna sig i att byta olja lite oftare. Dyrt? Kanske det, men E85 är billigare än bensin.
Man kan motverka detta med etanol i motoroljan är om man kör motorn ordentligt genomvarm t.ex en flermilstur varje vecka. Då dunstar etanolen bort ur motoroljan och blandas med avgas- och vevhusventilationen.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Det kostar ju åtminstone en tjuga milen att köra bilen. Behövs inte många extramil för att räkna hem ett extra olejbyte om året. Byte var 6e månad bör vara fullt tillräckligt även med kortkörningar.

Sen behöver man ju inte köpa oljan över disk hos Volvo för motsvarande en njure på svarta marknaden per liter heller.
Det blir alltid så överdrivet med "förståsigpåare" som ska byta oljan var 6e månad bara för att man kör mycket kortkörningar. Flertalet bilar, varav vår andra bil, går endast kortkörningar och det är en VAG med 2 års intervall på oljebyten. Fungerar utmärkt för oss och alla andra miljontals bilar som rullar med LongLife, förutom vissa undantag såklart men även andra bilar går sönder.

Sen för partikelfilter osv. på diesel behövs det självklart brännas ur någon gång per ÅR!
Det är väl inte direkt att tänka utanför boxen att titta åt el-hållet om man söker en bil för korta sträckor: Allt från ren eldrift till laddhybrid eller "ren" hybrid är ju tänkbart beroende på vilka behov man har...

Skickat från min iPad med Tapatalk
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]