Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders Classic
Går och funderar på att skaffa mig en S90 T5. Någon som har någon erfarenhet av en sådan bil? Hur är det med vibrationer? Något annat man skall tänka på?
av Xanthopteryx
Fundera på tillvalen. Vissa saker går att eftermontera, vissa är skitdyra att eftermontera, vissa går inte. Försök prioritera klokt och tänk framåt.
Användarvisningsbild
av Wibe
Har en V90 och inte S90 men en T5:a. Jag har inte haft några vibrationer på min. Rullar på Michelin både sommar 19” och vinter 18”. Otroligt nöjd med motorn som går tyst och fint och räcker gott och väl till för svenska farter... som nämnts innan, tänk efter vilka saker som är viktigt och vad du eventuellt kan ta senare om du ångrar dig.. kanske finns det obegränsat med pengar. Då är det ju vara att plocka på

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Anders Classic
Jag funderar på en begagnad. Har hittat en 2018 med Inscription och då BW paket. Provade en D4 Rdesign idag. Tror att T5 bör gå tystare. Wibe, vad hade du för bil tidigare?
Användarvisningsbild
av grillchips
Kör också en V90 T5, R-design. Inga vibrationer, bilen levererades på 19" Ixion III med Michelin och de har varit mycket trevliga i sommar. Nu köpte jag en setup med 20" Ixion IV med dubbfria Hakka R2 som vinterhjul och även de har än så länge varit en fröjd. Inte mycket skillnad i ljud heller faktiskt.

Inte helt rättvis jämförelse men en vän har en V90 D3 som fick åka bärgare i helgen, lånebil blev en (ny) XC60 T5 och han var förvånad över hur mycket tystare den motorn gick. Så absolut, tystare är nog bensinarna.
Tycker T5an är urtrevlig i stort, bra med kräm men den hade kanske mått bra av AWD. Är man gasglad så krafsar gärna framhjulen i backen från stillastående. Vissa tycker att T5an känns ansträngd men det tycker inte jag. Kanske dessa åsikter baseras på erfarenhet, kanske egna preferenser, vem vet. :)

Instämmer med övriga angående utrustning. Jag valde till exempel bort stora fälgar från fabrik (för det går alltid att lösa i efterhand) men lade istället till panoramataket som ju är lite knivigare att eftermontera. Likaså tonade rutor. Småpengar i det stora hela men om man lyckas få in 99% av önskemålen inom ens budget med lite tweakande så får man vara nöjd.
av UnleashFusion
BW paketet är nog mest ifall man har pengar över/ett måste som gillar musik med bra ljud och som är personligt/individuellt. Lyssna och jämför skulle jag säga. Kostar liksom 40tkr att montera från fabriken och går inte att eftermontera(går och går om man vill dra kablar och dylikt själv..)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Anders Classic skrev: mån 29 okt 2018, 20:30 Tack för svaret. Någon som har erfarenhet av BW paketet?
Eftersom du letar en begagnad/demobil hade jag försökt leta efter en som just har detta.
Min upplevelse efter att ha testat är att ljudet ligger på en helt annan nivå, men att lägga 40´ på det vid nyköp kan väl diskuteras. Då skulle jag säga att det handlar om en prioriteringsfråga, förutsatt att man har en begränsad budget.
Användarvisningsbild
av Wibe
Jag hade en V70 D4 (VEA) innan. Årsmodell 2016 uttagen 2015. Min känsla nu är att jag aldrig åker diesel igen. T5:an är silkeslen i jämförelse. Gillar inte heller dieselns karaktär har jag insett. Kraftmässugt var D4:an (181 hk) tillräckligt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av grillchips
B&W var en besvikelse i mina öron men skulle gärna ha bara för att det är en läcker detalj i bilen. Skulle dock aldrig betala 40k för det (inte ens 30k som det kostade när jag beställde min bil). I en beggad däremot, där hade jag nog kollat lite extra efter det.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]