Moderator: Moderatorer

lennarte skrev: mån 29 okt 2018, 16:15
drawman skrev: Bytt till de trista vinterdäcken på Volvo original 16" fälgar... :-(
Perra83 skrev:
drawman skrev: mån 29 okt 2018, 10:47 Bytt till de trista vinterdäcken på Volvo original 16" fälgar... :-(
Det går inte!! Köp större :-D
Vad är det för fel på bilägare idag...... Vad i jösses namn är der som är bättre med många tum fälgbredd/höjd på vintern???? Högre fälgar javisst, men inte om dom blir bredare också. Ska du köra på vintern med stelt gummi i däcken är det ju en klar fördel om profilen är hög. Dels så är det mer gummi som fjädrar (även om det är stelt), men det värms ju upp fortare om det är mer gummi som "rör sig". Det är ju ingen hemlighet att höga smaala däck är mer trafik säkert i vinterväglag. Nu räknar jag inte in "hasitighetsindex" på däcken, det är ju inte relevant i vinterväglag. För övrigt har jag monterat vinterdäck (med dubbar) på frugans bil idag (det var kallt) och på släpkärran. 745-an får vänta tills det blir bättre väder..... Den är ju numera befriad från tvånget med vinterdäck !!???!! Men dom kommer på så småningom. Jag behöver numera inte köra om det är dåligt väglag
Men vafan det ska ju vara snyggt också!? Hur kul ser det ut att åka runt med ballongdäck, bara för att det är vinterdäck behöver det ju inte se ut som skit.
lennarte skrev: mån 29 okt 2018, 16:15
drawman skrev: Bytt till de trista vinterdäcken på Volvo original 16" fälgar... :-(
Perra83 skrev:
drawman skrev: mån 29 okt 2018, 10:47 Bytt till de trista vinterdäcken på Volvo original 16" fälgar... :-(
Det går inte!! Köp större :-D
Vad är det för fel på bilägare idag...... Vad i jösses namn är der som är bättre med många tum fälgbredd/höjd på vintern???? Högre fälgar javisst, men inte om dom blir bredare också. Ska du köra på vintern med stelt gummi i däcken är det ju en klar fördel om profilen är hög. Dels så är det mer gummi som fjädrar (även om det är stelt), men det värms ju upp fortare om det är mer gummi som "rör sig". Det är ju ingen hemlighet att höga smaala däck är mer trafik säkert i vinterväglag. Nu räknar jag inte in "hasitighetsindex" på däcken, det är ju inte relevant i vinterväglag. För övrigt har jag monterat vinterdäck (med dubbar) på frugans bil idag (det var kallt) och på släpkärran. 745-an får vänta tills det blir bättre väder..... Den är ju numera befriad från tvånget med vinterdäck !!???!! Men dom kommer på så småningom. Jag behöver numera inte köra om det är dåligt väglag
Håller med dig. Lite ledsen att 17" är det minsta jag får ha på nya bilen. Gamla bilen körde på 16". Fast jag antar att man får mer bromskraft i form av större ok och skivor istället?
Walkmann skrev:Men vafan det ska ju vara snyggt också!? Hur kul ser det ut att åka runt med ballongdäck, bara för att det är vinterdäck behöver det ju inte se ut som skit
Den som resonerar på detta viset har inte på vintervägar att göra. Säkerhet främst är ett måste.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Lockis skrev:Håller med dig. Lite ledsen att 17" är det minsta jag får ha på nya bilen. Gamla bilen körde på 16". Fast jag antar att man får mer bromskraft i form av större ok och skivor istället?
Ja, storleken på bromsarna är ju det som styr fälgstorleken. Men visst ser det löjligt ut med 20 tum på en "vanlig" bil, det ser ju ut som där är cykelbromsar innanför
Provkörde en gång en nästan ny Ford Kuga (nästan samma som Volvo XC60) med 255/35x20 däck på. När jag berättade för säljaren (Ford i Halmstad) erbjöd han "på stående fot" nya 17" däck och fälgar istället (16" originalfälgar med vinterdäck skulle följa med). Varför klagade jag då? Jo bilen var nästan omöjlig att hålla kvar på vägen (väl sliten och smågropig länsväg med asfalt). Frugan vägrade köra den. Nog ska man väl kunna köra i 80 km på en 80 km väg mitt i sommaren utan att riskera att bli "ut eller avkastad"..... :x
Även om en del tycker att det är "sjukt" snygt
lennarte skrev: mån 29 okt 2018, 18:26
Walkmann skrev:Men vafan det ska ju vara snyggt också!? Hur kul ser det ut att åka runt med ballongdäck, bara för att det är vinterdäck behöver det ju inte se ut som skit
Den som resonerar på detta viset har inte på vinterväglar att göra. Säkerhet främst är ett måste.
Vem säger att det är osäkert för att man kör större däck/fälgar?
Är väl knappast ovanligt att bilar idag rullar på 18 samt 19 tum även större o det är väl knappast osäkert?!
Ni gamla stötar lever kvar på 80 talet när alla rullade 14tums plåt med ballongdäck.
lennarte skrev: mån 29 okt 2018, 18:44 Ja, storleken på bromsarna är ju det som styr fälgstorleken. Men visst ser det löjligt ut med 20 tum på en "vanlig" bil, det ser ju ut som där är cykelbromsar innanför
Provkörde en gång en nästan ny Ford Kuga (nästan samma som Volvo XC60) med 255/35x20 däck på. När jag berättade för säljaren (Ford i Halmstad) erbjöd han "på stående fot" nya 17" däck och fälgar istället (16" originalfälgar med vinterdäck skulle följa med). Varför klagade jag då? Jo bilen var nästan omöjlig att hålla kvar på vägen (väl sliten och smågropig länsväg med asfalt). Frugan vägrade köra den. Nog ska man väl kunna köra i 80 km på en 80 km väg mitt i sommaren utan att riskera att bli "ut eller avkastad"..... :x
Även om en del tycker att det är "sjukt" snygt
Ytterligare en fördel med mindre däck/fälg, blir mindre spårkänsligt. Inte ens E6 här nere i skåne är bra att köra på :(
Om det är något som är smågubbigt så är det väl att rulla runt på eltejp till däck på mjuka standardbilar eller till och med SUV:ar som aldrig körs hårdare än att försöka dra ifrån den lika standard audin vid rödljuset eller köra 20 för fort på rak svensk motorväg. Att sedan förväxla sämre komfort med bättre väghållning gör det hela ännu lite roligare.

:-D

Vänligen
En ungdom
SBergdahl skrev: mån 29 okt 2018, 19:00 Att sedan förväxla sämre komfort med bättre väghållning gör det hela ännu lite roligare.
Så du menar att man har dålig väghållning och dålig komfort? Vid vilket scenario? Stora eller små däck/fälg?

Jag kan vara dum men jag förstår verkligen inte hur du menar.
Lockis skrev: mån 29 okt 2018, 19:06
SBergdahl skrev: mån 29 okt 2018, 19:00 Att sedan förväxla sämre komfort med bättre väghållning gör det hela ännu lite roligare.
Så du menar att man har bra komfort men dålig väghållning med större däck/fälg?
Kan vara jag som är dum men jag förstår verkligen inte hur du menar när du skriver så.
Jag menar att lågprofil inte per automatik ger bra väghållning på en standardbil. Däremot känns det sportigt..

Sedan finns det så klart skillnader från fall till fall och så klart en gräns när det blir sämre åt andra hållet också. Att sätta 15" på en bil med hyggligt stor rullomkrets på däcken blir konstigt det fattar jag också. 15" på en 740 motsvarar väl säkert 17-18 i höjd på däcken på en V90.
SBergdahl skrev: mån 29 okt 2018, 19:10
Lockis skrev: mån 29 okt 2018, 19:06
Så du menar att man har bra komfort men dålig väghållning med större däck/fälg?
Kan vara jag som är dum men jag förstår verkligen inte hur du menar när du skriver så.
Jag menar att lågprofil inte per automatik ger bra väghållning på en standardbil. Däremot känns det sportigt..

Sedan finns det så klart skillnader från fall till fall och så klart en gräns när det blir sämre åt andra hållet också. Att sätta 15" på en bil med hyggligt stor rullomkrets på däcken blir konstigt det fattar jag också. 15" på en 740 motsvarar väl säkert 17-18 i höjd på däcken på en V90.
Ah då är jag med. och jag håller med dig :)
  • 1
  • 1007
  • 1008
  • 1009
  • 1010
  • 1011
  • 1912

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]