Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ljungström
#124882
Funk skrev:P2x = Volvos stora "gamla" plattform S80-S60-V70-XC70-XC90
De första som Ford hade mycket att göra med är S40 och V50.. Och även om en del på de bilarna är "Fordlösningar" så gäller det knappast rostskyddet...Som jag faktiskt tror att Ford idag inte har några större problem med..

/Thomas
Har sålt ett antal Mondeo årsmodell 2001-2004. Så gott som alla har haft rostangrepp i dörrar och bagagelucka eller så har de redan fått de rostangripna delarna utbytta.
Användarvisningsbild
av Funk
#124898
Där ser man... iofs är ju det "gamla" konstruktioner, men ändå väldigt illa att höra...

/Thomas
av ljungström
#124933
Funk skrev:Där ser man... iofs är ju det "gamla" konstruktioner, men ändå väldigt illa att höra...

/Thomas
Dock är Ford mycket enkla att tas med när det gäller garantiärenden, inte tjafs. Till skillnad från exempelvis Saab som igorerar rost på bilarna så fort de blivit 2 år gamla - även om de erkänner att rosten beror på ett rent konstruktionsfel. (Bagageluckan på 9-5 kombi 2002-2003, rostar vid bakljusen)
Användarvisningsbild
av SE6M
#124966
Naturligtvis har det hänt saker under de senare åren gällande rostskyddet, men när jag tänker på Ford så är det Taunus, Granada, Escort m.m. Det finns ju inga kvar av dom idag...

Engelska Ford, speciellt Corsairen var ju makalös på att rosta sönder, bara på en två år gammal bil lossade McPehrson-dämparna för att hela infästningen i framvagnen rostade sönder. (dämparna kom upp genom motorhuven)...

Nja, även modernare modeller såsom Sierra'n var väl ingen höjdare heller, mest "smäck", även om en del ägare hade tur och var nöjda trots allt...

Tack också Thomas (Funk) för information om P2-plattformen.
Intressant läsning !

Kör mjukt !

/Mats

nnnn
av S60AWD2.5T
#125365
engis skrev:tur att man kör 940-91 så man slipper problem med Ford rost på min fina volvo... Men volvo slutade ju att tillverkas 1998..


Ironi eller bara dumt.
Kul att du är nöjd med din 940. :roll:
Användarvisningsbild
av Fluffen
#127643
En liten update på hur det går kanske. :wink:
av Bias s60
#127743
ska ringa imorgon till skadecenter. :)
av Bias s60
#127937
har pratat med skadecenter på volvo i Norrköping. Ska visa upp bilen för dom, sen får man väl hoppas att dom hjälper till, vilket verkar inte så troligt enligt dem. Ska ju var genomrostat för att d ska gå på garanti, men jag ska pressa på o tjata.
får se om d blir denna vecka el nästa.
Användarvisningsbild
av SE6M
#127971
Du har ju för 17 en "nästan" ny bil... 2001 och rostig...
Vad är det för kvalité egentligen... eller rättare sagt "brist på" kvalité...

Det är det du skall berätta för dom. Fråga om en kvalitetsprodukt skall se ut så efter några år...
Hota med att köpa Saab i framtiden istället, så kanske det hjälper.
(Saab har faktiskt ryckt upp sig rejält med goodwillgarantier)

Lycka till och återkom i ärentdet !

/Mats
av ljungström
#128039
SE6M skrev:Du har ju för 17 en "nästan" ny bil... 2001 och rostig...
Vad är det för kvalité egentligen... eller rättare sagt "brist på" kvalité...

Det är det du skall berätta för dom. Fråga om en kvalitetsprodukt skall se ut så efter några år...
Hota med att köpa Saab i framtiden istället, så kanske det hjälper.
(Saab har faktiskt ryckt upp sig rejält med goodwillgarantier)

Lycka till och återkom i ärentdet !

/Mats
Är det någon bil som rostar pga tillverkningsfel utan att tillverkaren bryr sig så är det Saab. Tror mig, jag har försökt på rost på en 2,5 år gammal 9-5a fixad. Trots att rosten kom av ett rent konstruktionsfel struntade Saab i det hela.

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]