NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tylön
Tanten och jag funderar på att byta bil och som vanligt är ju valet av färg bland det svårare valet.
Vi är ganska sugna på en svart bil efter att ha kört silver-metallic en längre tid.

Någon som har erfarenhet av dessa kulörer och kan ge något tips av vilken man bör välja av dessa två ?

Min enda erfarenhet av "solida" färger var en gammal röd s40 -98 som inte var den roligaste. :???:

Men förhoppningsvis har utvecklingen fortskridit vad gäller färger och man kanske kan lägga metallic-pengen på något extra tillval hellre.
Användarvisningsbild
av jihed
Jag har svart-metallic, det är fint som katten när den är ren. Fast det är den ju oftast inte så länge. :roll: Sen syns smårepor ganska mycket.
Användarvisningsbild
av Loner
Har lite erfarenhet av svarta lacker, men en bekant som kör ett annan "svensk" bilmärke har en solid svart.. och på den syns dörruppslagsbucklor otroligt väl.

/L
av Steff 99
Gillar man att tvätta minst 2-3 ggr i veckan så köp en svart bil..lika illa om den är solid eller metallic.
Finns det något mer sunkigt än en smutsig svart bil!!??
Vid normalt svenskt väder är den säkert ren i flera minuter efter tvätt :roll:
Användarvisningsbild
av StefanV50
Ja e trött på att tvätta min svarta bil,,,(fin är den )verkligen.¤men snabbt tar till sig smuts/med andra ord syns väl än på andra bilar,¤ inte minst med att de bli extra varma på somriga sommar,,(kavav)i kupen,då måste man ha bra AC.

själv kommer jag aldrig att ge mig på mörka bilar.

köp en ljusare bil för ljusare framtid. lycka till
av robbancarlsson
jag är inne på min andra svarta volvo nu. har haft svart solid lack på båda och jag är mycket nöjd.... visst.. det krävs lite tvättning och så, men enligt min mening är det värt det då en REN svart bil är grymt snyggt... anledningen till att jag inte valde svartmetallic är att jag tycker att den ser mörkgrå ut...
av Homestream
Om valet står mellan solid och metallic skulle jag ta solid.
Lättare att laga stenskott i lacken ;)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Loner skrev:Har lite erfarenhet av svarta lacker, men en bekant som kör ett annan "svensk" bilmärke har en solid svart.. och på den syns dörruppslagsbucklor otroligt väl.

/L
Proffslackerare brukar ju måla bilarna just svarta för att lättare kunna se olika skavanker innan den slutgiltiga färgen skall på.

Så, är man riktigt noga med sin bil och vill registerföra varenda liten bumla i bilen så välj svart! Då lär du iaf se alla skavanker ;) ...eller är du mer bekväm av dig och vill ha en snygg bil utan att tvätta ihjäl dig så välj silver.

Tyvärr är ju silver en rätt vanlig färg. Själv har jag flintgrå... lite mellan silver och grå. Tycker den är riktigt bra.
Och jämför aldrig röd med någon annan färg. Så länge bilen inte är ny eller står i garage hela livet så finns ingen värre färg än röd!
Användarvisningsbild
av Appel
Jag hade tidigare en Lavasvart (metallic) V40 i Blackline-utförande. Jag tyckte att den var riktigt snygg när jag köpte den, och gör väl det egentligen fortfarande, men jag lovade mig dyrt och heligt att aldrig köpa en svart bil igen.

Alla små märken syntes otroligt väl för att inte tala om smuts, till saken hör att jag tycker att det är ren avvkoppling att tvätta bilen 1 eller 2 gånger i veckan. Men det kändes övermäktigt att aldrig ha känslan av ren bil mer än några dagar.

Nästa bil, V50 -04, då kände jag att det skulle bli spännande när jag valde den nya Flint-grå färgen. Helt klart mycket mer lättskött och inte lika vanlig som silver. Jag har dessutom läst om någon undersökning som säger att sannolikheten att man väljer silvergrå ökar otroligt ju äldre man blir...

Med andra ord så valde jag passionsröd på min nya V50 för att motverka varje tanke till åldrande...

Jo, den måste tvättas ofta för att vara snygg, men inte i närheten av min gamla svarta V40.

Men visst, om jag hade orken så hade jag gärna valt svart för det är snyggt när den är ren och ny så att det inte är några märken!

Inte för att du blev klokare av mitt inlägg, men jag kände mig "tvungen" att dela med mig av min erfarenhet.
av Tylön
Tack för tipsen.

Själv har jag inget emot att tvätta bilen ofta men det är ju tråkigt om den ser dassig ut efter ett par kilometer igen.

Nu har dock tanten blivit intresserad av Orinoco-färgen så får se vad det blir, som oftast har man ju inte så mycket att säga till om :wink:
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]