Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Detta är skumt. Först så är det helt klart att du mäter på rätt sätt. Ett fulladdat batteri har som du säger ca har ca 12.6V kanske 12,7 volt när det stått över natten utan belastning.
En matematisk kalkyl:
Du köper ett 90 Ah batteri. Du talar om morgon bitti kl 4, jag gissar att batteriet suttit i bilen 12timmar och har kanske laddat ur 80 av de 90 Ah på 12 timmar. 80/12 ger en ström på 6,7 Amp??????? 6,7 Amp vid 12 volt utvecklar en effekt på 80 Watt. Ingenting kan utveckla 80 watt utan att bli varmt, dessutom visar dina korrekt utförda mätningar något helt annat. Detta är superskumt.
Hade du inte mätt strömförbrukningen hade jag gissat på kass generator. Trasiga dioder kan dra krypström.
av MickeM
Batterier som laddar ur sig själva förekommer.
Faktum är att mitt 12v 14Ah snöskoterbatteri (vanligt syrabatteri) gjorde just det inatt.
Kört med det problemfritt i åkgräsklipparen över sommaren, men laddade ändå upp det igår, eftersom det ändå bara stått i veckor, och jag tänkte provstarta skotern inför vintern .
Bröt laddningen som då visade 100% igår kväll, eftersom jag ogillar att ladda saker över nätter.
Men skoterstartmotorn bara klickade imorse så jag fick dra igång den ändå.
Mäter batteriet till 11,9v. Laddaren visade färdigt batteri igår kväll.
Satt det på laddning igen, batteriet tar åt sig ampere helt klart och nån timme senare visar den åter fullt batteri.
(Relativt rimlig tid med det lilla batteriet).
Mäter 13,6v med laddaren nyss bortkopplad, så laddaren är inte felet.

Aldeles nyss, ca 2h efter senaste laddningen är det 11,9v i batteriet igen.
Testar med en 55w glödlampa som bara lyser svagt.
Batteriet har stått på bänken utan nått kopplat till sig.

Så visst kan trasiga batterier ladda ur sig, trots att dom förefaller ta åt sig ström när man laddar.
Batteriets interna urladdning kan man inte mäta sig till.
Vill man veta säkert att det är just själva batteriet får man isf koppla loss det över natten och se om strömmen ändå är borta.
Bra att det är löst. Som jag beskrev borde urladdnigen utveckla 80 watt. Skulle vara intressant om du laddar det lösa batteriet och konstaterar om det blir varmt även efter avslutad laddning. 80 W's inre urladdning borde värma. Kan vara bra för andra, inklusive mig själv, att veta.
LaRy skrev:Bra att det är löst. Som jag beskrev borde urladdnigen utveckla 80 watt. Skulle vara intressant om du laddar det lösa batteriet och konstaterar om det blir varmt även efter avslutad laddning. 80 W's inre urladdning borde värma. Kan vara bra för andra, inklusive mig själv, att veta.
Ekvationen utgår från att batteriet är på 90 Ah. Är det "trasigt" är kapaciteten betydligt mindre. Det märker man på mobilbatterier som håller på att ta slut, de laddar ur fort och de går också fort att ladda.
Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]