Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lam
#127397
Hejsan tackar för LH beskrivningen.
Jag har just nu inga möjligheter att mäta upp bensintrycket
och vilket värde skall det vara?
Jag kan inte se sambandet mellan startproblem och normal fulldrift och onormalt benintryck
Allt funkar utom "normal" start
provade att köra test prog utan inkopplade spridare och då blev det ingen start.
varför kommer det det inga pulser till spridarna under start(eller behövs det ingen
bensin????)
Vilken givare stoppar bensin tillförsel endast vid start?

Hoppet finns kvar...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#127411
Bränsletrycket ska vara 3 bar.
Impulsgivaren ska (vid start) ge en pulserande växelspänning till tändenhetens styrbox på minst 0,5 volt (500 mV). Denna puls aktiverar tändförstärkare...så tändstiften i slutändan får gnista. Samtidigt som den skickar puls till bränslestyrenheten så den vet när/hur den ska aktivera spridarna.
Användarvisningsbild
av igelkottar
#127471
Hur är jordningen till startspridaren?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#127480
igelkottar skrev:Hur är jordningen till startspridaren?
Vilken startspridare?
Användarvisningsbild
av igelkottar
#127604
Jocke S. skrev:
igelkottar skrev:Hur är jordningen till startspridaren?
Vilken startspridare?
Startventil skulle det stå så klart. Sorry. :oops: :oops:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#127710
igelkottar skrev:
Jocke S. skrev:
igelkottar skrev:Hur är jordningen till startspridaren?
Vilken startspridare?
Startventil skulle det stå så klart. Sorry. :oops: :oops:
Finns ingen specifik startventil på en F-motor... Du tänker på E-motorn som har mekaniskt sprut och en startventil (startspridare) som aktiveras då man kör startmotorn...!?
av lam
#127778
Någon !
Hjälp mig !
av lam
#127780
Menar du kallstartventilen så "jordas" den med styrboxen LH, men har 12v+ via
"avstörningsrelä"
Har även provat att koppla bort insprutarna,tomgångsventil och kallstart och kört
"provläge" men då händer inget (vill förvissa mig att LH ej påverkas att "provläge")
byglat "avstörning" +
byglat "jord" till kallstart på plint 32 på LH (plint lossat från LH)
kallstart klickar (bensin in?)
och motor går då att starta
"provläge"= stift 2 och knapp x3

Har även mätt(oscsilloscop+multi) pulserna till insputarna vid normaldrft och
jämfört med ett misslyckat startförsök (inga pulser kommer till inprutarna vid start)
Hur kommer bensin in till motor vid start ???
Användarvisningsbild
av igelkottar
#127781
@lam

Ja, det var den jag menade. :wink:
Användarvisningsbild
av igelkottar
#127782
@lam

Ja, det var den jag menade. :wink: men kom tydligen inte ihåg rätt namn. :???:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]