Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Bilen drar vatten. Får fylla på med ojämna mellanrum. Ibland kan det gå länge mellan gångern, och ibland blir det tomt i behållaren på 20mils körning. Tyckte den rök mycket vitt för några dagar sedan, men nu ser det normalt ut.
Har bytt vattenpump då den läckte, förra ägaren hade dessutom slarvat med att fylla på vatten ibland.

Oljan är inte missfärgad, kanske aningen blaskig. Luktar inte avgaser i exp.kärlet, men det trycker upp vatten där när motorn står på tomgång med locket av. Här är en filmsnutt på hur det ser ut:
https://drive.google.com/open?id=1B6NQW ... 83OtV72toH

Är det normalt att det blir övertryck på det viset eller kan topplockspackningen vara trasig?
Om motor är kall när du startar och låter den gå varm med behållaren full så är det normalt. Du ska köra motorn varm (utan kylarlock)och låta den gå på tomgång en stund. Sedan fylla upp "till brädden" i expansionskärlet och då ska nivån vara konstant. Lite variation p.g.a att temperaturen ändrar sig upp och ner (mer variation om du har elektrisk kylfläkt). Om toppackningen då är läck så rinner det över ordentligt efter ett tag, för att sjunka undan ett tag och sedan rinna över igen
Ok. Ja, nivån gungar litegrann. Filmen i första inlägget är när motorn är varm, och nivån rör sig upp och ner. Läker en del olja runt toppen också så det är väl lika bra att köpa en sotningssats och börja skruva. Provade lossa några muttrar till grenröret då jag läst att de är värst, blev förvånad då de knappt var åtdragna alls så det var ju skönt ändå.

Duger biltemas sotningssats och kamremssats till en originalmotor (kanske chiptrim framöver)?
När man lyft av toppen kan man kanske se om där varit en läcka och då ta ställning till om man ska lämna in på planslipning?
Det där med att nivån stiger när packningen är trasig bygger på tanken att avgaser trycks ut och bildar luftfickor (nåja, avgasfickor…) i kylsystemet. Men då märker man också spår av avgaser, och det verkar ju inte finnas här. Man kan låta en verkstad mäta om det finns avgaser (kolväten) i kylvätskan. Det är lite säkrare.

Du har ingen olja i kylvätskan, ingen kylvätska i morotoljan (emulsion), och det luktar inte avgaser i expansionskärlet. Då är det inte toppackningen man ska misstänka i första hand – risken är att du gör ett ganska stort arbete i onödan, och det finns alltid en risk i sig själv med att ta av toppen, även om det inte brukar bli några problem på de här motorerna.

Jag hade nog först letat noga efter läckor i kylsystemet, kollat så att kylfläkten startar när den ska om du har elektrisk fläkt, kollat så pumpen och termostaten fungerar som de ska. Jag har hört (men inte själv sett) att man kan få problem med att det dras in luft i systemet om det läcker på vissa ställen t ex vid pumpen. Då kan man nog få luftblåsor som gör att det svämmar över som visas på filmklippet.
Morris945 skrev: lör 27 okt 2018, 15:08 Ok. Ja, nivån gungar litegrann. Filmen i första inlägget är när motorn är varm, och nivån rör sig upp och ner. Läker en del olja runt toppen också så det är väl lika bra att köpa en sotningssats och börja skruva. Provade lossa några muttrar till grenröret då jag läst att de är värst, blev förvånad då de knappt var åtdragna alls så det var ju skönt ändå.

Duger biltemas sotningssats och kamremssats till en originalmotor (kanske chiptrim framöver)?
När man lyft av toppen kan man kanske se om där varit en läcka och då ta ställning till om man ska lämna in på planslipning?
Inte ovanligt att det ärgat i toppen vid kylkanalerna så man får planfräsa ett par tiondelar.

Jag hade köpt Volvo original sotningssats och kamrem, surt att behöva göra om fall inte Biltemagrejerna håller.
När packningen gick på min 240 såg det inte ut så, det var många små bubblor som bubblade ur. Sedan är det vanligt att den inte startar på alla cylindrar samt vitryker när man startar den varm eftersom det trycks in vatten i någon cylinder när systemet är trycksatt.
frasse4 skrev:När packningen gick på min 240 såg det inte ut så, det var många små bubblor som bubblade ur. Sedan är det vanligt att den inte startar på alla cylindrar samt vitryker när man startar den varm eftersom det trycks in vatten i någon cylinder när systemet är trycksatt.
När toppackningen läckte på min Mazda Pick Up så var det att det försvann vatten utan att man kunde se var det läckte. Gjorde då det testet jag skrev om ovan och konstaterade att det var toppackningen (från förbränningsrummet och ut i en kylkanal). Jag körde då utan kylarlocket på så behöver man inte fylla på kylarvätska så ofta (det var en motor utan expansionskärl). Det funkade i flera månader (andrabil, inga långa sträckor. Bara till och från jobbet) men till sist (framåt vintern) så var det "tvärstopp" i motorn när jag skulle starta på morronen. Den gick inte runt alls, men om man försökte några gånger så gick den till sist runt ett varv och startade. Dock gick den bara på 3 cylindrar, men när den blev varm och vattnet i den cylindern torkat upp, så gick den på alla 4 cylindrarna igen. Så körde jag hela vintern och framåt våren blev det uppenbart att jag måste byta toppackningen. Sagt och gjort, och efter det gick den i många år. Den skrotades 2002 när frugan flyttade (studerade 3 år på Hälsohögskolan i Jönköping) och "fick" en "ny" VW Passat -96 att veckopendla med. Då hade jag en Mazda Pick up -78, en (frugans gamla) VW Passat GL -87, farsans Volvo 144 -72 och yngsta dottern bodde kvar hemma och körde med min mors Mitsubishi Lacer -90. Det kändes lite mycket så jag skrotade Mazdan (ångrat många gånger), sålde frugans gamla Passat, och dottern skaffade sig jobb i Stockholm och flyttade dit och tog Mitsubishin med sig. Sedan körde jag i flera år med 144-an. På E85! !!! Tills jag fick min nuvarande 745-a av min svåger
Det blev visst lite utanför ämnet igen, ursäkta.... Men jag menade att man faktiskt kan köra ganska länge med en kass toppackning, om man vet vad man gör och ser till att det alltid finns kylarvätska i motorn.
Har med framgång (inte missat någon gång) testat med denna metod både som "proffs" och även efter jag slutade som bil.mek och det har visat rätt varje gång. Men det funkar bara när toppackningen läcker mellan förbränningsrummet och en kylkanal. Läcker det på andra ställen får kan använda andra metoder.

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]