Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petergunn
Kan man koppla ur subwoofer på nått smidigt sätt? Min har börjat brusa och låta skrapigt.

Xc90 2003
av mikebike
Det finns helt säkert ett kontaktdon som man kan koppla ur, det gjorde det på min V70N MY01.
Användarvisningsbild
av johnnype
Om man vill koppla ur subwoofern på en XC90 så måste man köpa en liten fiberskarv som byglar in och ut-kommande fiber kabel också.

Den är inte så värst lik V70 och dom andra i mediasystemet (inte alls faktiskt)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Eller en "fulfix" : skruva av subwooferns högtalarelement (limmad?) , ta bort och isolera ledningarna på högtalaren...
(Inte ett bra sätt att göra det på, men fungerar intill förstärkaren eventuellt dör helt)
av mikebike
johnnype skrev: lör 27 okt 2018, 07:55 Om man vill koppla ur subwoofern på en XC90 så måste man köpa en liten fiberskarv som byglar in och ut-kommande fiber kabel också.

Den är inte så värst lik V70 och dom andra i mediasystemet (inte alls faktiskt)
Det måste väl räcka att koppla bort matningsspänningen?
Användarvisningsbild
av johnnype
Nä, kopplar du bort strömmen till den så bryter du fiber-nätet också. Varje nod tar aktivt emot och sänder signalen vidare, utan ström till en av MOST-noderna i fibernätet dödar du alltihopa.

Det är kombinerad strömmatning och fiberanslutning på nästan alla noder i nätet så rycker du kabeln så klipper du allt.

XC90 är väl den första Volvo som fick det nya systemet, samtidigt kom väl S40N samt V50 och de andra nyare modellerna ändra fram till nutid där det används för all infotainment. Samma typ av MOST system finns hos de flesta andra bilmärken också.

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]