Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som vet vad detta är för kablar? såg dom är sönder båda två längs ner o hålls på en tråd i stort sett . Vad är deras funktion o e det något viktigt o byte o vad ska man då använda för kabel?
har en volvo v70 2,4d 2008

carina
Bilagor
20181019_150127.jpg
20181019_150127.jpg (843.43 KiB) Visad 1439 gånger
20181019_150122.jpg
20181019_150122.jpg (597.46 KiB) Visad 1439 gånger
Antar att det är till någon givare, personligen skulle jag klippa bort det skadade och löda ihop och isolera.
Om du har en obd scanner så kan du ju dra ur kontakten och läsa av felkoden, om du måste veta vad den går till.
Har själv några skavda kablar som behöver åtgärdas. Hur görs detta på bästa sätt? Grannen som är elektriker (dock ej bilelektriker) säger att skarvhylsa är bästa sätt. Vas säger ni här på forumet?
Inte heller riktig elektriker, men har jobbat i branschen och skarvat och kopplat många kablar. Skarvhylsa är ett gott alternativ. Om det är så att något vasst hörn eller liknande som har skavt sönder kabelisoleringen så kan man förstärka isoleringen med en krympslang på det aktuella stället efter att att man klämt ihop skarvhylsan. Men glöm inte att trä över krympslangen innan du klämmer ihop skarvhylsan. Ett annat sätt om kablarnas längd medger det är att bunta fast dom lite med buntband så att dom inte hänger så fritt. Men dom skall inte sitta för tight. I vissa lägen skall dom kunna följa med andra rörliga delar. T.ex motorn när den vibrerar i sina fästen. En flexslang är också bra. Det är en sådan "spiralplastmantel" som man "öppnar" på längden och stoppar i kablar. Man kan också stoppa i ena ändan och dra igenom om det låter sig göras med avseende på kablarnas längd och tidigare förläggning.
Jag antar att du känner till "triangeln" Rätt kabel, till rätt skarvhylsa (kontaktdon) till rätt klämtång.
Säg till annars så tar vi det också.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för svar. Med triangel antar jag att du menar att det är noga med dimensionerna dvs kabelns tjocklek styr val av hylsa som i sin tur styr val av rätt tång. Sedan tillkommer även korrekt klämteknik om jag inte minns fel från gymnasielektionerna. Klämma, vända på tången och klämma, därefter vända tången och åter klämma (och inte klämma för långt ut på skarvhylsan). Rätta mig om jag har fel (vilket jag förmodligen har).
Jag skulle klippa bort det skadade, skala 6-7mm på vardera kabeländen, trä på 1 eller 2 krympslangsbitar, lägga dom skalade kablarna omlott och löda samman.
Därefter skjuta över krympslangen och krympa den.
Jag är inte så förtjust i skarvhylsor, tycker det blir klumpigt, om man nu inte har tillgång till "proffsgrejer" med avsedd tång, men det är det nog inte så många som har.
Jag hade också lött ihop ändarna.

Är det vibrationer som skapat slitaget eller är det möss som gnagt på kablaget ???
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]