Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vedhuggaren
Hej
Efter jag bytt kompletta fjäderben fram på min s 60 så upplever jag mindre vibrationer i ratten och även passagerarsätet rör sig/vibrerar. Har balanserat hjulen och det var några gram fel men har ändå inte försvunnit. Hjulinställningar har jag inte gjort efteråt då ratten står som den gjorde innan bytet och Volvo menar på att man inte behöver göra denna inställning. Någon som varit/är ute för samma problem? Det börjar vid 80 km och uppåt. Kan nämna att däcken körs på sista millimetrarna (3 mm ) . Tack
av MickeM
Anliggande Broms?

Denna plattformen ör löjligt känslig för det.
I synnerhet bak, så durrar hela bilen.

Känn på bromsskivorna om dom är orimligt varma.
Och testa att frirulla till stopp med uppvärmda bromsar.
Stannar den med en märkbar knyck?
Då ligger det an.
Kan rulla finfint med kalla bromsar, och ligga an med varma.
Vanligaste symptomet, och varför det är svårfunnet.
Rullar lätt när man känner på dom med upphittad bil. (Kalla bromsar)

Mindre vanligt, men möjligt är också stödlagret på höger drivaxel.
Känn efter radiellt glapp.
Men det brukar låta också, men inte alltid.
av valln
Om det var länge sedan handbromsbackarna byttes skulle ett byte eventuellt vara av värde.

Rengöra bromsok och glidpinnar skulle också kunna förbättra situationen.

Jag fick själv bort mina obalanser när ovanstående utfördes.

Jag hade själv absolut inte märkt att någon broms kärvande. Det blev en positiv överraskning efter grejerna byttes, det var ingenting som förväntades.
av Vedhuggaren
Hej . Bromsarna har jag precis gjort vid..så det rullar lätt och handbromsbackar har jag bytt för en månad sedan. Problemet kom som sagt efter byte av fjäderbenen. Ska kolla stödlagret som Du säger. Tack för tipsen.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?