Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köp en CTEK MXS 7.0 (alt 5.0) brukar medfölja en kabel för snabbanslutning. Du skruvar fast den på plus/chassie och kan lägga snabbanslutning i motorrum eller nåbar uppe vid vindrutan.
Har en MXS 5.0 Polar sedan 10 år tillbaka och underhållsladdar 2-3 ggr/år, valde den mindre då jag också laddar mindre batterier till andra fordon.
Har en Amazon årsmodell 1969 och en V90CC årsmodell 2018 och båda behöver stödladdas med jämna mellanrum. Samma med båda de XC70 jag haft tidigare, så ingenting konstigt. Vilken lösning som är bäst beror lite på förutsättningarna men klart smidigast är en fast installerad batteriladdare som ligger på samma slinga som motorvärmare och kupéuttag. Då är det bara att stoppa i kontakten så laddas batteriet. Det gäller dock att inte glömma den där sladden när man ska köra iväg bara.

Jag har använt CTeks laddare i 15+ år utan några som helst problem. Amazonen står på underhållsladdning från oktober till maj varje år och laddaren tar hand om batteriet på ett bra sätt (batteriet är kvar i bilen men bortkopplat från bilens 12V-system, dvs endast anslutet till 220V via laddaren). Bruksbilarna (V90CC, XC70) stödladdar jag någon gång i månaden under vinterhalvåret (därför att batteriers kapacitet är lägre vid lägre temperaturer samt därför att de där bränslevärmarna är lite för bra för att inte användas frekvent under just vintern). På sommaren laddar jag sällan, men då går bilarna också mer frekvent och typiskt lite längre sträckor än att skjutsa ungarna till diverse träningar eller åka till ICA och handla.

Just nu har jag CTeks MXS 5.0 i båda bilarna och de brukar gå att få tag på för 600-700kr på diverse kampanjer hos Jula, Mekonomen, m.fl. Lite mer fast installation i Amazonen men med Comfort Indicator eller vad de heter i V90:n så att man slipper hålla på med krokodilklämmor. Men visst, det är lite meckigt att behöva rulla ut skarvsladd från eluttaget i (flerbils)garaget, öppna motorhuven och koppla in batteriladdaren varje gång. I just flerbilsgarage brukar saker som skarvsladdar och batteriladdare få fötter så bäst är nog fast installerad laddare. Men bilen går i alla fall att låsa även med motorhuven på glänt.

Går ju även att ordna med anslutning av batteriladdare via dragkrokskontakten om man vill ha en fast anslutningspunkt för laddaren på bilens utsida, och det går även att ansluta laddaren till cigguttag inne i bilen.

Kring 5500kr tror jag Bilia vill ha för fast installation av Volvos-egna-batteriladdare. Tillkommer nog lika mycket till om du även vill ha kupéuttag och motorvärmare.
stevvee skrev:
Lockis skrev:
AndS skrev: ons 24 okt 2018, 17:13 Start /stopp har väl eget batteri i motorrummet. Vanliga startbatteriet sitter bak i bilen.
vad menar du? Att det skulle vara ett separat batteri för att dra runt motorn vid Start Stopp funktion?
Helt korrekt. Ett litet 12 v batteri med kapacitet på 10ah så är inte direkt något stöddigt batteri

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det verkligen för start/stopp som det batteriet sitter där? Jag skulle snarare säga att det används för att öka marginalen när man använder dieselvärmaren. Jag har iofs inte sett det skrivet så tydligt för Volvo, men flera av mina tidigare bilar hade just av den anledningen ett extra batteri.
volvoamatören skrev:
Hypoxia skrev: ons 24 okt 2018, 16:38
volvoamatören skrev: Nu har start/stopp slutat fungera igen. Den kommer igång om jag kör en längre tid, men inte om jag kör kortare sträckor.
Utan att förringa ditt problem så låter det som att start/stopp gör precis som den ska göra, dvs inte stänga av motorn förrän batterispänningen är tillräckligt hög. Min XC90 har jag än så länge inte kört vinter med, men mina tidigare bilar betedde sig på precis det sättet framförallt när det var kallt om man körde värmaren mycket.
Med tillgång till el i garaget är det optimalt att ha motorvärmarkabel och inbyggd batteriladdare, det håller batteriet fräscht även om man kör korta sträckor (eller som i ditt fall sällan). Visst går det att komma undan billigare med en extern laddare, men jag vill inte behöva kladda med motorhuv och koppla kablar i snökaoset.

Utan tillgång till el i garaget är det helt klart en logistisk utmaning, alldeles oavsett vilken bil du äger.
Inbyggd batteriladdare ... Kan man sätta in en sådan i efterhand i sin XC90? Vad kostar det?
Jag har tagit in offerter från både Bilia och Mekonomen. Den sistnämnda tar 3.600:- monterat och klart för Defas laddarkit, Bilia vill ha nästan dubbla pengen för samma produkt.
Ungefär dubbelt upp mot att ha en extern laddare med andra ord, men helt klart vad jag föredrar.
Hypoxia skrev: tor 25 okt 2018, 12:42 Är det verkligen för start/stopp som det batteriet sitter där? Jag skulle snarare säga att det används för att öka marginalen när man använder dieselvärmaren. Jag har iofs inte sett det skrivet så tydligt för Volvo, men flera av mina tidigare bilar hade just av den anledningen ett extra batteri.
Ja, det är för start/stopp som extra batteriet finns. Innan start/stopp kom fanns det bara ett startbatteri i en Volvo. Som jag uppfattat det är det för att undvika spänningsfall till övriga komponenter när startmotorn går som det extra batteriet finns.

Innan start/stopp fanns det i standardkonfiguration inget extra batteri för att öka marginalen vid användning av bränslevärmare. Det fanns det som installerade extra batterier, men i sådana fall var det större batterier. Det lilla extrabatteri som finns för start/stopp skulle inte göra speciellt mycket för att öka tiden som bränslevärmaren kan användas.
Hypoxia skrev:
stevvee skrev:
Lockis skrev: vad menar du? Att det skulle vara ett separat batteri för att dra runt motorn vid Start Stopp funktion?
Helt korrekt. Ett litet 12 v batteri med kapacitet på 10ah så är inte direkt något stöddigt batteri

Är det verkligen för start/stopp som det batteriet sitter där? Jag skulle snarare säga att det används för att öka marginalen när man använder dieselvärmaren. Jag har iofs inte sett det skrivet så tydligt för Volvo, men flera av mina tidigare bilar hade just av den anledningen ett extra batteri.
Ja enligt Volvos egna hemsida om du söker på det så står det just för start/stop.
Batteriet är för litet för att används som reserv för dieselvärmare som ex Passat haft där man har allting på vanliga batteriet sen backup batteriet har varit ett 55/65ah batteri. Det är tyvärr ovanligt med dubbla batterier för att hindra strömlös bil vid körning utav Värmare

Sladden från laddaren går bra att dra ut via mellanrummet motorhuv/strålkastare. Det är en gummillist där som tätar så bara att lägga sladden ut och trycka igen huven. Gjort flera gånger utan problem.

Det extra batteriet är som sagt för att driva förbrukningsvaror i bilen så inte lampor blinkar till, datorer startar om, radion dippar e.t.c. Den driver ingen värmare, startmotor eller annat utan all förbrukning går i huvudsak från startbatteriet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]