Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

du kan kolla olika modeller här från calix: https://www.calix.se/produkter/soek-produkt-personbil (välj Volvo, V70 II).
får fram detta: https://www.calix.se/produkter/soek-pro ... 1798643275 (D5) , https://www.calix.se/produkter/soek-pro ... =968074063 (2.4 140/170hk) - det jag kan se är att motorvärmaren är densamma(RE480) men det enda som skiljer är monteringssatsen.
Är det lönt att montera? Jag har en sådan "strykjärns"värmare på min S80 ed 2,4 liters motor. De enda som blir lyckliga är förmodligen kråkorna, för motorn blir inte varm. Har erfarenhet från värmare kopplade till vatten där man upplever +grader ur värmesystemet vid start. Lägger jag handen på motorblocket kan jag inte känna att den har varit inkopplad åtskilliga timmar. Förmågan att värma upp motorn är snudd på obefintlig. Satsa på en som är kopplad till vattnet!
Tja, slangvärmare värmer ju kylvattnet så det blir varmare och termostaten öppnar fortare. Däremot har jag på min bi-fuel blockvärmare märkt att den vid start låter mycket tystare och lugnare när det är kallt ute och man haft den inkopplad 1-2h. Förmodligen är ju oljan lite uppvärmd och mer flytande. Min hade ju redan monterad värmare så har inte tyckt det är lönt att byta, jag är mer ute efter att ha kupevärmare för att slippa skrapa rutor.
Visst är det stor skillnad när man startar i kraftig kyla om motorvärmare har gått. (Anliggningsvärmaren)
Även värmen kommer fortare än utan, helt klart.

En slangvärmare värmer ju kylvätskan direkt, och inte indirekt, så man får säkert kupevärme snabbare med den.
Men för motorns bästa kvittar det nog.
Men jag är en av dom som bryr mig mer om mig själv, än om döda ting.
Trots det, orkar jag inte montera slangvärmare.
"För mycket skrik, för lite ull", så orginalet får duga.
Precis som MickeM orkade inte jag heller byta värmare. Men för mig är målet att en motorvärmare skall ge en varm motor som innebär att när jag börjar köra, skall värmesystemet ge plusgrader och förhindra att vindrutan återfryser efter skrapning. Det är min målsättning som "strykjärnet" ej uppfyller.
Min erfarenhet är att skillnaden till fullt uppvärmd motor med "strykjärnet" är mindre än 2 minuter. När jag skaffade min motorvärmare var strykjärnet Volvo-standard för att det var snabbmonterat, men Volvo slutade relativt snart att montera denna lösning har jag förstått.
Den satt monterad från ny på min på föregånde S70 1997 samt dito på min nuvarnade V70 2005.
Det är ganska länge det, och det började nog ändå tidigare, och slutade säkert senare än det.
Tackar för allehanda svar. Jag har fått tag på ett "strykjärn" (i princip gratis) och har dessutom möjlighet till gratis ström ca 2-3 timmar varje dag. Så elda för kråkorna är inget problem. :P
Bor dessutom på varmare breddgrader (Göteborg) och kommer nästan uteslutande att använda den på eftermiddagen. På mornarna kommer jag använda dieselvärmaren.

Men för att återgå till frågan. Det är ingen som vet om de passar mellan blocken?
Får svara på denna själv. Svaret är: nej den passar inte. I alla fall inte bifogad värmekropp. Blocket ser annorlunda ut och rör från vattenpump sitter ivägen. Hittade heller inte något annat lämpligt ställe att fästa den på.
Slangvärmare är det som gäller här tror jag. Eller diesellvärmare Bild
1541321710498-1382x1843.jpeg
1541321710498-1382x1843.jpeg (164.28 KiB) Visad 361 gånger
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?