Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Hade en V60 hyrbil för några veckor sedan och rattvärmen på den var vekligen kass . man fick känna sig fram efter de varma områdena.
av matte75
Tråkigt när det inte återkopplas i trådar som folk skapar om ett problem.
Tycker rattvärmen på min XC60 2017 Classic D4 FWD är i klenaste laget. Har haft andra XC60 som lånebilar innan och rattvärmen har varit mycket varmare på dessa. Körde en V90 förra veckan som rattvärmen var varmare på den lägsta effekten än vad min blir.
Kört både XC70 och V70 2016 som haft varmare rattvärme.

Finns inga inställningar i VIDA som man kan öka effekten på rattvärmen så som man kunna höja stolsvärmen på V70?

Hur varmt kan man kräva att den ska vara? Ska fixa en ir-termometer och kontrollera hur varm den blir.
matte75 skrev:Tråkigt när det inte återkopplas i trådar som folk skapar om ett problem.
Tycker rattvärmen på min XC60 2017 Classic D4 FWD är i klenaste laget. Har haft andra XC60 som lånebilar innan och rattvärmen har varit mycket varmare på dessa. Körde en V90 förra veckan som rattvärmen var varmare på den lägsta effekten än vad min blir.

Finns inga inställningar i VIDA som man kan öka effekten på rattvärmen så som man kunna höja stolsvärmen på V70?

Hur varmt kan man kräva att den ska vara? Ska fixa en ir-termometer och kontrollera hur varm den blir.
Har haft uppe det med min PST, och enligt honom är temperaturen satt till runt 32 grader. Går INTE att ändra. Jag håller med dig om att det är i klenaste laget men det är tydligen bara att acceptera. Har mätt min med ir-termometer och det hamnar på 32 -34 grader.
av matte75
EbbevonVolvo skrev: sön 21 okt 2018, 23:53
matte75 skrev:Tråkigt när det inte återkopplas i trådar som folk skapar om ett problem.

Har haft uppe det med min PST, och enligt honom är temperaturen satt till runt 32 grader. Går INTE att ändra. Jag håller med dig om att det är i klenaste laget men det är tydligen bara att acceptera. Har mätt min med ir-termometer och det hamnar på 32 -34 grader.

Konstigt att vissa rattar i andra Volvos känns varmare än min då.
Är din ratt lika varm hela tiden eller upplever du att den ändrar i styrka?
Användarvisningsbild
av Derank
Här haft några xc60 classic lånebilar sedan trådstart och alla har haft mycket sämre ratt och rumpvärme.

Vad det Sedan beror på, vet jag ej.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Jag som aldrig haft uppvärmd ratt tidigare upplevde den som (för) varm i våras när jag köpte bilen.
Däremot var sätesvärmen väldigt klen, men det åtgärdades vid servicen för drygt en månad sedan.
matte75 skrev:
EbbevonVolvo skrev: sön 21 okt 2018, 23:53

Konstigt att vissa rattar i andra Volvos känns varmare än min då.
Är din ratt lika varm hela tiden eller upplever du att den ändrar i styrka?
Nu har jag inte börjat använda rattvärmen ännu, men om jag minns rätt från i vintras så kändes det som att den var något svalare efter en tids körande. Enligt ir termometern så var det bara en eller två grader lägre. Alltså fortfarande inom specifikationen. Varför våra classic modeller har svagare värme än övriga har jag inte fått svar på.
Verkar vara ändrat någon gång MY16-17? Helt klart skillnad på äldre XC60 mot min Classic.
Personligen har jag dock vant mig och tycker det är ganska "lagom" både med rattvärmen och läge 1 på stolsvärmen... på tidigare bilar har jag haft på ratt och stolsvärme typ en minut eller så och sen stängt av för att det varit fööör varmt, på min Classic tycker jag det känns lagom mysigt varmt så jag har på värmen kontinuerligt... sen känner man när termostaten stänger av i ratten och visst någon enstaka grad varmare hade nog inte skadat... men jag stör mig inte på det (vilket jag gjorde litegrand i början pga att det inte var vad jag förväntade mig).
Användarvisningsbild
av Derank
5grader ute idag och rarttvärmen stannade på 35,7 grader efter ca 8min körning.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]