Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Halland
Hej
Har köpt en V70 2016 där det finns några knappar på ratten som jag inte vet vad de är till för. Hittar inte heller dem i manualen i volvocars. På vänstra sidan av ratten finns farthållar knapparna men till höger om dom finns två knappar med pilar till vänster och åt höger där den ena har långt streck mellan pilarna och den andra har kort streck mellan pilarna. vad är de till för ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Halland skrev: sön 21 okt 2018, 09:05 Hej
Har köpt en V70 2016 där det finns några knappar på ratten som jag inte vet vad de är till för. Hittar inte heller dem i manualen i volvocars. På vänstra sidan av ratten finns farthållar knapparna men till höger om dom finns två knappar med pilar till vänster och åt höger där den ena har långt streck mellan pilarna och den andra har kort streck mellan pilarna. vad är de till för ?
Det är för att justera avståndet till bilen framför, då bilen verkar ha adaptiv farthållare.
Klicka gärna runt på sidan nedan, dock S80, men funktionen är densamma.

https://support.volvocars.com/sv-fi/car ... e801b5ed79
av III
Jag läste höger sida om ratten. Ja, de är för att öka eller minska avståndet till bilen framför. Valt avstånd syns i instrumentet när farthållare är aktiverat. Då har du en bild på din bil bakifrån och horizontala sträck framför. Ju flera sträck ju längre avstånd. Tror du kan välja mellan ett och fem sträck.
Användarvisningsbild
av apersson850
De ställer både avståndet till framförvarande bil när du använder adaptiva farthållaren och varningsavståndet om att du ligger för nära framförvarande bil, när du gasar själv.
Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]