Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Har haft ett kanske 5 år gammalt batteri i min V70. Detta har laddat ur under två tillfällen. Nu har jag flyttat över batteriet till min nyinköpta Skoda Octavia, men jag misstänker att det sjunger på sista versen. Startmotorn låter trött, lysena dimmar ner när startmotorn går, lysena dimmar till när jag startar fläkten osv osv. Har laddat flera nätter men batteriet visar ändå bara 12.1, 12.2, 12.3V. Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt batteri?

Eller är det bättre att köpa en CTEK laddare för ungefär samma peng och hålla tummarna för att en sådan laddare kan rekonditionera batteriet?
Användarvisningsbild
av Någonting
Det är väl inte så mycket att tala om egentligen. Om batteriet har problem med att starta bilen så skulle jag byta ut det. Det är billigare med ett nytt batteri än att betala självrisken till assistans (och om du måste göra det så måste du ändå byta batteri).
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Ett batteri som laddat ur helt två gånger är skadat så att det skulle behöva bytas är inte helt otänkbart.

Satt det inget batteri i skodan eller varför bytte du?
Användarvisningsbild
av Perra83
Ingen idé att traggla med gamla trötta batterier. Köp nytt batteri och en Ctek 5.0 el liknande.

Jag blev stående utanför gymmet en gång 2011/2012. Laddade och höll på ett tag men det är ingen idé när batteriet väl har bestämt sig. Nu har jag som vana att ladda på helgerna. Har fyra stycken Ctek :-D
Användarvisningsbild
av Kloge
När kylan kommer laddar jag också batterierna varje helg. Ena bilen är en Golf från 2003 och har kvar sitt originalbatteri!
Användarvisningsbild
av andreasw
SBergdahl skrev: tor 18 okt 2018, 10:23 Ett batteri som laddat ur helt två gånger är skadat så att det skulle behöva bytas är inte helt otänkbart.

Satt det inget batteri i skodan eller varför bytte du?
Jo det satt ett batteri där, men det verkade också vara dåligt :bored: Så jag provade att skifta, men nu verkar det som att det är batteriet som satt i skodan som är bättre... Misstänker att det kan vara lite tjuvström den drar också. Finns ett eftermomterst carguard larm i bilen som jag skulle vilja ta väck.
Hur bökigt kan det vara?
av Rådlös
Att ta bort larmet krävs nog lite krypande och dragande i kablar från diverse givare och kontakter. Vill du bara stänga av det är det väl bara att koppla bort spänningsmatningen. Har du tur så har larmet en egen säkring. Ta ur den.
Biltema har numera elektroniska batteritestare som ger ett flertal olika mätvärden. Dels en hobbyvariant för en 500-ing och en lite mer avancerad för ett par, tre hundralappar till. Då vet du vilket batteri som är bäst.
av Leopold
Nytt fräscht batteri är nog medicinen som sagt.

Vill slå ett slag för synnerligen skitbillga batterier från Biltema, bra med garanti också 4 år.. Visst man kan smälla dit litet större batterier i som i mitt fall S80II 2.5T 2007 men detta fyller spec med råge och duger fint: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000038651

Bokstavligen en stapelvara på biltema, stod en hel pall med dessa mitt i gången. Bytet av det gamla trötta originalbatteriet tillverkat 2006 till detta var ju inte oväntat ett enormt lyft, inget att tveka på som jag ser det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kan gå i god för biltemas batteri, funkar kalasbra.

Underhållsladdning är aldrig fel och hjälper till att hålla batteriet fräsht i många år framöver. Detta är speciellt sant om man kör mycket korta sträckor där generatorn kanske inte alltid hinner ladda batteriet till 100%, eller om bilen står några dagar titt som tätt.

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]